Autor: Aleksandra Bałoniak
Dla klas IV-VI
Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Wiedza:
Umiejętności:
Postawy:
Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa, partnerska, indywidualna.
Metody dydaktyczne: rozmowa kierowana, kolaż, konkurs z życia św. Faustyny, rozwiązywanie krzyżówek, dopasowanie wydarzeń biblijnych do uczynków miłosierdzia.
Środki dydaktyczne: fragmenty orędzia papieża Franciszka na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, gazety do kolażu, krzyżówki, zdjęcia nieba.
Schemat zajęć
I. Wprowadzenie
1. Propozycja modlitwy na rozpoczęcie: Jezu, ufam Tobie (3 razy).
2. Prezentujemy widok nieba. Prowadzimy narrację: Nasz świat z niebem łączą niewidzialne mosty, te mosty to nasze czyny wykonane podczas życia na ziemi. Taką samą drogę na ziemi przed nami przeszli liczni święci, którzy pokazali nam, jak żyć i postępować.
3. Zapowiadamy, że podczas lekcji będziemy mówić o św. Faustynie, którą Bóg wybrał, by przypomniała całemu światu o tym, że Bóg jest miłosiernym Ojcem. Za jej wstawiennictwem zostało przekazane światu orędzie o Bożym Miłosierdziu a w tym roku w kościele obchodzimy Rok Miłosierdzia.
4. Proponujemy uczniom udział w konkursie z wiedzy o życiu św. Faustyny. Zadajemy uczniom pytania, uczeń który zna odpowiedź, podnosi palec i ma prawo do udzielenia odpowiedzi. Jedna osoba z klasy pełni rolę obserwatora i decyduje o tym, kto pierwszy ma prawo do udzielenia odpowiedzi. Za poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje jeden punkt, suma zebranych punktów daje szansę do wystawienia oceny. Pytania znajdują się w załączniku 1.
Puenta
Święta Faustyna jest bardzo znaną i popularną świętą, zawsze jest czas, żeby dowiedzieć się czegoś więcej, jeszcze bardziej możemy ją poznać, zaprzyjaźnić się z nią.
II. Analiza Orędzia na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu
1.Wprowadzamy uczniów w tematykę zajęć: Ojciec Święty od 50 lat każdego roku wygłasza do dziennikarzy i pracowników mediów orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. W kościele obchodzimy ten dzień w trzecią niedzielę września, w tym roku będzie to 18 września.
2. Prowadzimy rozmowę:
· Podajcie swoje skojarzenia ze słowem „orędzie”.
· Kto wygłasza orędzia?
· Do kogo kierowane jest orędzie?
· Podajcie swoje skojarzenia ze słowem „komunikacja”.
· Z kim macie utrudnioną komunikację, a z kim dobrą?
· Co można zrobić, aby w kontaktach z kolegami i koleżankami nie było przeszkód?
3. Zapowiadamy, że tegoroczne orędzie papieskie jest na temat miłosierdzia i komunikacji. Prezentujemy uczniom wybrane zdania z orędzia:
· „Komunikacja powinna budować mosty, leczyć rany i dotykać serc ludzi”.
· „Wszystko co mówimy i jak mówimy, każde słowo i każdy gest powinny móc wyrazić współczucie, czułą troskę i przebaczenie Boga dla wszystkich. Miłość ze swej natury jest komunikacją, prowadzi do otwarcia, a nie do izolowania się”.
4. Polecamy uczniom, aby zilustrowali te dwa słowa: komunikacja i miłosierdzie przy pomocy kolażu. Praca przebiega w grupach 4-osobowych; grupom rozdajemy gazety, z których wycinają, wydzierają wybrane fotografie, słowa, które posłużą do zilustrowania słów papieża.
5. Wykonane prace zostają zaprezentowane na forum klasy.
6. Następnie dzielimy uczniów w pary, każda para otrzymuje jedną krzyżówkę, którą rozwiązują (załącznik 2).
7. Krzyżówki powinny być ponumerowane, według kolejności uczynków. Nazwy uczynków umieszczamy w widocznym miejscu. W celu ich zapamiętania powtarzamy je z klasą kilka razy głośno.
8. Następnie prowadzimy z uczniami rozmowę – powtórka ze znajomości Pisma Świętego. Osoby, które znają odpowiedzi, wypowiadają się na takich samych zasadach jak na początku lekcji, podczas konkursu za prawidłową odpowiedź przydzielamy punkty. Punkty zostaną przeliczone na końcu lekcji:
· Jakie znacie wydarzenie z Ewangelii o nakarmieniu głodnych ludzi? (rozmnożenie chleba).
· Jakie znacie wydarzenie z Ewangelii opowiadające o napojeniu spragnionego człowieka? (spotkanie z Samarytanką).
· Co symbolizowała nagość biblijna Adama i Ewy?
· U kogo w gościnie bywał Pan Jezus? (dom Marii, Marty, Łazarza).
· Który święty był w więzieniu i oddał życie za bliźniego? (św. Maksymilian Kolbe).
· Wymieńcie chorych, których Pan Jezus uzdrowił?
· Co się stało po śmierci Pana Jezusa, gdy jego ciało zdjęto z krzyża?
Puenta
Nasi bliźni często potrzebują pomocy, wsparcia, pocieszenia, wybaczenia, modlitwy. Uczynki świadczone ludziom, których Bóg stawia na naszej drodze, pomagają nam zbliżyć się bardziej do Niego, lepiej żyć, a w konsekwencji osiągnąć zbawienie.
III. Zakończenie katechezy
Święta Faustyna pracowała w kuchni, dlatego możemy uczniom zaproponować kilka konkursów. Podczas tej części lekcji można również przydzielać punkty:
· obieranie ziemniaków (do obierania używamy specjalnych obieraczek).
· ścieranie ziemniaków na tarce.
· wymienić jak najwięcej dań, do których używane są ziemniaki.
· obieranie jabłek – kto będzie miał najdłuższą skórkę.
· Przygotowanie jak najładniejszej kanapki dla bliźniego.
Zadanie domowe: Wypisać do zeszytu uczynki miłosierdzia co do duszy.
Propozycja modlitwy na zakończenie:
Przygotowujemy kartki, na których znajdują się teksty z Biblii (tyle kartek, ilu jest uczniów), każdy uczeń losuje dla siebie jedną kartkę z przesłaniem od Boga, w modlitwie na zakończenie lekcji własnymi słowami dziękuje Panu Bogu za miłość:
Wiem wszystko o Tobie (Ps 139, 1).
Ty jesteś moim dzieckiem. (Dz 17, 28).
Znałem cię nawet przed poczęciem (Jr 1, 4-5).
Jesteś po prostu moim dzieckiem (1 J 3, 1).
Wiem, czego potrzebujesz (Mt 6, 31-33).
Nigdy nie przestanę Cię kochać (Jr 31, 3).
Nieustannie myślę o Tobie (Ps 139, 17-18).
Chcę ci pokazać wspaniałe rzeczy (Jr 33, 3).
Ze mną możesz czuć się bezpiecznie (Rz 8, 31).
Daję się Tobie w darze (1 J 2, 23).
Na zawsze będę Twoim Ojcem (Ef 3, 14-15)
Czy chcesz być moim dzieckiem? (J 1, 12-13).
Tęsknię za Tobą (Łk 15, 11-32).
Opracowanie katechezy: Aleksandra Bałoniak – zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Katecheta”, nauczycielka religii w liceum ogólnokształcącym w Poznaniu, redaktor serii „Biblioteka Katechety”.
© Edycja Świętego Pawła
Zestaw pomocy duszpasterskich można pobrać bezpłatnie.
Patroni medialni: