WPROWADZENIE
(autorstwa Tomasza Wasilewskiego SSP)
Fenomenalny rozwój portali spoÅ‚ecznoÅ›ciowych obserwujemy od pierwszych lat XXI wieku. DziÅ› najpopularniejszy – Facebook, istniejÄ…cy Od 4 lutego 2004 roku, skupia już ponad 1 miliard użytkowników. Interaktywny i uniwersalny, miÄ™dzynarodowy charakter tego typu narzÄ™dzi powoduje, że stajÄ… siÄ™ one miejscem ksztaÅ‚towania sumieÅ„, budowania ogólnoludzkiej kultury, ale także zrzeszania siÄ™ wokóÅ‚ spoÅ‚ecznie ważnych idei. Dlatego papież podkreÅ›la, że tam gdzie jest wspóÅ‚czesny czÅ‚owiek tam nie może zabraknąć katolików mówiÄ…cych o wielkich dzieÅ‚ach, jakich dokonaÅ‚ Chrystus.
Drodzy Bracia i Siostry,
1 Przed Åšwiatowym Dniem Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu 2013 r. pragnÄ™ wam zaproponować kilka myÅ›li na temat pewnego zjawiska, które ma coraz wiÄ™ksze znaczenie, jeÅ›li chodzi o sposób, w jaki dzisiaj ludzie komunikujÄ… siÄ™ ze sobÄ…. ChciaÅ‚bym rozważyć rozwój cyfrowych sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, które sprzyjajÄ… tworzeniu siÄ™ nowej agory – otwartej przestrzeni publicznej, w której ludzie dzielÄ… siÄ™ swoimi pomysÅ‚ami, informacjami, opiniami i gdzie mogÄ… również powstawać nowe wiÄ™zi i formy wspólnoty.
2 Przestrzenie te, kiedy sÄ… dowartoÅ›ciowane w sposób wÅ‚aÅ›ciwy i zrównoważony, przyczyniajÄ… siÄ™ do wspierania form dialogu i debaty. JeÅ›li dokonujÄ… siÄ™ one z szacunkiem, dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o prywatność, odpowiedzialnoÅ›ciÄ… i poÅ›wiÄ™ceniem prawdzie, mogÄ… umacniać wiÄ™zy jednoÅ›ci miÄ™dzy ludźmi i skutecznie wspierać zgodÄ™ w rodzinie ludzkiej. Wymiana informacji może stać siÄ™ prawdziwÄ… komunikacjÄ…, kontakty mogÄ… dojrzewać do przyjaźni, poÅ‚Ä…czenia mogÄ… uÅ‚atwić tworzenie wspólnoty. O ile powoÅ‚aniem sieci jest realizacja tych wielkich możliwoÅ›ci, to osoby w niej uczestniczÄ…ce muszÄ… starać siÄ™ być autentyczne, ponieważ w przestrzeniach tych nie tylko dzielimy siÄ™ poglÄ…dami i informacjami, ale w ostatecznoÅ›ci przekazujemy samych siebie.
Rozwój sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowych wymaga zaangażowania: osoby sÄ… wciÄ…gniÄ™te w budowanie relacji i znajdywanie przyjaźni, w poszukiwanie odpowiedzi na swoje pytania, rozrywkÄ™, ale również w twórczość intelektualnÄ… i dzielenie siÄ™ swoimi umiejÄ™tnoÅ›ciami i wiedzÄ…. Sieci, Å‚Ä…czÄ…c osoby na podstawie tych podstawowych potrzeb, stajÄ… siÄ™ w ten sposób coraz bardziej częściÄ… samej tkanki spoÅ‚eczeÅ„stwa. Sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe karmiÄ… siÄ™ wiÄ™c pragnieniami zakorzenionymi w sercu czÅ‚owieka.
3 Kultura sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowych oraz zmiany form i stylów komunikacji stanowiÄ… poważne wyzwania dla tych, którzy chcÄ… mówić o prawdzie i wartoÅ›ciach. CzÄ™sto, jak dzieje siÄ™ to także w przypadku innych Å›rodków spoÅ‚ecznego przekazu, znaczenie i skuteczność różnych form wypowiedzi zdajÄ… siÄ™ być bardziej okreÅ›lone przez ich popularność niż ich rzeczywistÄ… doniosÅ‚ość i wiarygodność. Popularność jest ponadto czÄ™sto zwiÄ…zana bardziej ze sÅ‚awÄ… lub strategiami przekonywania niż z logikÄ… argumentacji. Niekiedy dyskretny gÅ‚os rozsÄ…dku może być przytÅ‚umiony przez zgieÅ‚k zbÄ™dnych informacji i nie udaje mu siÄ™ przyciÄ…gnąć uwagi, zastrzeżonej natomiast dla tych, którzy wyrażajÄ… siÄ™ bardziej przekonujÄ…co. Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe potrzebujÄ… zatem zaangażowania wszystkich, którzy sÄ… Å›wiadomi wartoÅ›ci dialogu, rozsÄ…dnej debaty, logicznej argumentacji; osób starajÄ…cych siÄ™ dbać o te formy wypowiedzi i wyrażania siÄ™, które odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do najszlachetniejszych dążeÅ„ ludzi zaangażowanych w proces komunikacji. Dialog i debata mogÄ… rozkwitać i wzrastać także wtedy, gdy siÄ™ rozmawia i traktuje na serio tych, którzy majÄ… poglÄ…dy odmienne od naszych. Skoro istnieje różnorodność kulturowa, należy dążyć do tego, by ludzie nie tylko zaakceptowali inne kultury, ale starali siÄ™ też ubogacać siÄ™ nimi i ofiarować im to, co w ich wÅ‚asnej kulturze jest dobre, prawdziwe i piÄ™kne (Przemówienie podczas spotkania z przedstawicielami Å›wiata kultury, Belém – Lizbona, 12 maja 2010 r.).
4 Wyzwaniem, przed którym muszÄ… stanąć sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe, jest to, aby byÅ‚y one rzeczywiÅ›cie powszechne: wspomagać je bÄ™dzie wówczas peÅ‚ny udziaÅ‚ wierzÄ…cych, którzy pragnÄ… dzielić siÄ™ orÄ™dziem Jezusa i wartoÅ›ciami godnoÅ›ci ludzkiej, które krzewi Jego nauczanie. WierzÄ…cy dostrzegajÄ… bowiem coraz bardziej, że jeÅ›li Dobrej Nowiny nie bÄ™dzie można poznać także w Å›wiecie cyfrowym, to może być ona nieobecna w doÅ›wiadczeniu wielu osób, dla których ta przestrzeÅ„ egzystencjalna jest ważna. Åšwiat cyfrowy nie jest Å›wiatem paralelnym ani czysto wirtualnym, lecz dla wielu ludzi, zwÅ‚aszcza najmÅ‚odszych, stanowi część codziennej rzeczywistoÅ›ci. Sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe sÄ… owocem ludzkiej interakcji, ale same z kolei nadajÄ… nowe ksztaÅ‚ty dynamice komunikacji, tworzÄ…cej relacje: uważne zrozumienie tego Å›rodowiska jest zatem warunkiem wstÄ™pnym znaczÄ…cej w nim obecnoÅ›ci.
5 UmiejÄ™tność korzystania z nowych jÄ™zyków potrzebna jest nie tyle, aby nadążać za duchem czasu, ale wÅ‚aÅ›nie po to, żeby pozwolić nieskoÅ„czonemu bogactwu Ewangelii znaleźć takie formy wyrazu, które byÅ‚yby w stanie dotrzeć do umysÅ‚ów i serc wszystkich ludzi. W Å›rodowisku cyfrowym sÅ‚owu pisanemu czÄ™sto towarzyszÄ… obrazy i dźwiÄ™ki. Skuteczna komunikacja, jak przypowieÅ›ci Jezusa, wymaga zaangażowania wyobraźni i wrażliwoÅ›ci uczuciowej tych, których chcemy zaprosić na spotkanie z tajemnicÄ… miÅ‚oÅ›ci Boga. Wiemy zresztÄ…, że tradycja chrzeÅ›cijaÅ„ska zawsze byÅ‚a peÅ‚na znaków i symboli: myÅ›lÄ™ na przykÅ‚ad o krzyżu, ikonach, obrazach Matki Bożej, szopce, witrażach i malowidÅ‚ach w koÅ›cioÅ‚ach. ZnaczÄ…cÄ… część artystycznego dziedzictwa ludzkoÅ›ci stworzyli artyÅ›ci i muzycy, którzy próbowali wyrazić prawdy wiary.
6 Autentyczność ludzi wierzÄ…cych w sieciach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych staje siÄ™ wyraźna przez dzielenie siÄ™ gÅ‚Ä™bokim źródÅ‚em ich nadziei i radoÅ›ci: wiarÄ… w Boga bogatego w miÅ‚osierdzie i miÅ‚ość objawionÄ… w Chrystusie Jezusie. Takie dzielenie siÄ™ polega nie tylko na jednoznacznym wyrażaniu wiary, ale również na Å›wiadectwie, to znaczy sposobie, w jaki przekazuje siÄ™ „wybory, preferencje, opinie, które sÄ… gÅ‚Ä™boko spójne z EwangeliÄ…, nawet wtedy, kiedy nie mówi siÄ™ o niej w sposób wyraźny (OrÄ™dzie na Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu, 2011). Szczególnie znaczÄ…cym sposobem dawania Å›wiadectwa bÄ™dzie wola dawania siebie innym przez gotowość cierpliwego i naznaczonego szacunkiem angażowania siÄ™ w ich pytania i wÄ…tpliwoÅ›ci, na drodze poszukiwania prawdy i sensu ludzkiego istnienia. Pojawienie siÄ™ w sieciach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych dialogu na temat wiary i wierzenia potwierdza znaczenie i wagÄ™ religii w debacie publicznej i spoÅ‚ecznej.
7 Dla tych, którzy otwartym sercem przyjÄ™li dar wiary, najbardziej radykalna odpowiedź na pytania czÅ‚owieka o miÅ‚ość, prawdÄ™ i sens życia – zagadnienia obecne w sieciach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – kryje siÄ™ w osobie Jezusa Chrystusa. To naturalne, że ten, kto wierzy, pragnie, zachowujÄ…c szacunek i wrażliwość, dzielić siÄ™ swÄ… wiarÄ… z ludźmi, których spotyka w Å›wiecie cyfrowym. Ostatecznie jednak, jeÅ›li nasze dzielenie siÄ™ EwangeliÄ… może wydać dobre owoce, to dokonuje siÄ™ to zawsze dziÄ™ki wewnÄ™trznej mocy SÅ‚owa Bożego, które porusza serca zanim jeszcze podejmiemy jakikolwiek wysiÅ‚ek. Zaufanie w moc dziaÅ‚ania Boga winno zawsze przekraczać wszelkÄ… pewność pokÅ‚adanÄ… w korzystaniu ze Å›rodków ludzkich. Także w Å›rodowisku cyfrowym, w którym Å‚atwo podnoszÄ… siÄ™ gÅ‚osy nazbyt rozpalone i konfliktowe, i w którym niekiedy grozi zdominowanie pogoniÄ… za sensacjÄ…, jesteÅ›my wezwani do uważnego rozeznawania. W zwiÄ…zku z tym pamiÄ™tajmy, że Eliasz rozpoznaÅ‚ gÅ‚os Boga nie w silnej, gwaÅ‚townej wichurze ani w trzÄ™sieniu ziemi czy w ogniu, ale w szmerze Å‚agodnego powiewu (1 Krl 19, 11-12). Musimy ufać, że podstawowe pragnienia czÅ‚owieka, które sam Bóg zaszczepiÅ‚ w ludzkim sercu, by kochać i być kochanym, by znaleźć sens i prawdÄ™, żywiÄ… także ludzie naszych czasów, zawsze i wszÄ™dzie otwarci na to, co bÅ‚ogosÅ‚awiony kardynaÅ‚ John Henry Newman nazywaÅ‚ Å‚agodnym Å›wiatÅ‚em wiary.
8 Sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe mogÄ… być nie tylko narzÄ™dziem ewangelizacji, ale również czynnikiem ludzkiego rozwoju. Na przykÅ‚ad, w niektórych sytuacjach geograficznych i kulturowych, gdzie chrzeÅ›cijanie czujÄ… siÄ™ izolowani, mogÄ… one umacniać poczucie ich rzeczywistej jednoÅ›ci z powszechnÄ… wspólnotÄ… wierzÄ…cych. Sieci uÅ‚atwiajÄ… dzielenie siÄ™ bogactwem duchowym i liturgicznym, sprawiajÄ…c, że ludzie mogÄ… modlić siÄ™ z żywym poczuciem bliskoÅ›ci tych, którzy wyznajÄ… tÄ™ samÄ… wiarÄ™. Prawdziwe i interaktywne zaangażowanie w pytania i wÄ…tpliwoÅ›ci tych, którzy sÄ… dalecy od wiary, powinno nam uzmysÅ‚owić potrzebÄ™ podtrzymywania przez modlitwÄ™ i refleksjÄ™ naszej wiary w obecność Boga, jak i naszej aktywnej dobroczynnoÅ›ci: Gdybym mówiÅ‚ jÄ™zykami ludzi i anioÅ‚ów, a miÅ‚oÅ›ci bym nie miaÅ‚, staÅ‚bym siÄ™ jak miedź brzÄ™czÄ…ca albo cymbaÅ‚ brzmiÄ…cy (1 Kor 13, 1).
9 IstniejÄ… sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe, które w Å›wiecie cyfrowym stwarzajÄ… wspóÅ‚czesnemu czÅ‚owiekowi okazje do modlitwy, medytacji lub dzielenia siÄ™ SÅ‚owem Bożym. MogÄ… one jednak otworzyć także podwoje na inne wymiary wiary. Wiele osób odkrywa bowiem wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki kontaktowi, który poczÄ…tkowo miaÅ‚ miejsce on line, znaczenie kontaktu bezpoÅ›redniego, doÅ›wiadczenia wspólnoty, a nawet pielgrzymki – bÄ™dÄ…cych nieustannie ważnymi elementami na drodze wiary. SzukajÄ…c sposobów uobecnienia Ewangelii w Å›rodowisku cyfrowym, możemy zaprosić ludzi do przeżywania spotkaÅ„ modlitewnych lub celebracji liturgicznych w konkretnych miejscach, takich jak koÅ›cioÅ‚y czy kaplice. Nie powinno brakować nam konsekwencji czy spójnoÅ›ci w wyrażaniu naszej wiary i Å›wiadectwa o Ewangelii w rzeczywistoÅ›ci, w której przychodzi nam żyć – fizycznej czy cyfrowej. Kiedy jesteÅ›my w jakikolwiek sposób obecni dla innych, jesteÅ›my wezwani, by umożliwić poznanie miÅ‚oÅ›ci Bożej aż po kraÅ„ce ziemi.
Modlę się, aby Boży Duch zawsze wam towarzyszył i oświecał. Jednocześnie z serca wam wszystkim błogosławię, abyście umieli być naprawdę zwiastunami i świadkami Ewangelii. Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu! (Mk 16, 15).
Watykan, 24 stycznia 2013 roku, w święto świętego Franciszka Salezego
BENEDYKT XVI
ŹródÅ‚o:
© L'Osservatore Romano (3/2012) (tekst)
Numeracja akapitów oraz pogrubienie niektórych fragmentów tekstu pochodzÄ… od redaktorów strony.
FILM
"Portale społecznościowe a ewangelizacja cz. I
Wywiad z ks.dr. Mariuszem Krawcem
FILM
Konferencja nt. OrÄ™dzie na 47. DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu
Patroni medialni: