Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
– analiza i interpretacja treści zawartych w Orędziu Papieża Benedykta XVI na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu;
– promowanie Dna Środków Masowego Przekazu;
– zachęcanie uczniów do upowszechniania nauki Jezusa w Internecie.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Wiedza:
– na podstawie orędzia uczeń wyjaśnia, co to są portale społecznościowe;
– na podstawie doświadczenia uczeń opowiada, do czego służy Internet;
– na podstawie doświadczenia uczeń wyjaśnia, co to jest Facebook;
– w oparciu o orędzie Benedykta XVI uczeń określa znaczenie Internetu w upowszechnianiu wiary.
Umiejętności:
– po katechezie uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego warto w Internecie upowszechniać naukę Pana Jezusa;
– po katechezie uczeń tłumaczy, jak można wykorzystać Internet w upowszechnianiu Ewangelii i w ewangelizacji;
– po katechezie uczeń uzasadnia zasady funkcjonowania portali społecznościowych.
Formy organizacji zajęć: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody dydaktyczne: rozmowa kierowana, praca z tekstem, kolaż, analiza tekstu.
Środki dydaktyczne: Orędzie Papieża Benedykta XVI na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Pismo Święte, arkusz papieru, kartki do zapisywania, flamastry, kredki.
Schemat zajęć
I. Wprowadzenie
1. Modlitwa na rozpoczęcie lekcji: Ojcze nasz…
2. Rozmowa kierowana: Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, może posłużyć się następującymi pytaniami:
– Po co ludziom Internet?
– Czego ludzie najczęściej szukają w Internecie?
– Co Wam najbardziej podoba się w Internecie?
– Kiedy ostatni raz korzystałeś z Internetu?
– Jakie strony przeglądałeś?
– Co cię szczególnie zainteresowało?
– Jakie znasz portale społecznościowe?
– Który portal społecznościowy jest najbardziej popularny i znany na świecie?
– Ile czasu spędzasz w Internecie?
– Czy we współczesnym świecie można żyć bez Internetu?
Puenta
Początki Internetu sięgają lat sześćdziesiątych. Wszystko rozpoczęło się w Stanach Zjednoczonych. Obecnie z Internetu korzysta ok. 2 miliardów ludzi na świecie. W Polsce Internet jest obecny od 1991 roku, obecnie korzysta z niego prawie połowa Polaków (ok. 18 milionów internautów). Średnio w internecie spędzają 10 godzin tygodniowo. Najpopularniejszym portalem społecznościowym jest Facebook.
3. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji: Pan Jezus na Facebooku. Czy to możliwe?
II. Nauczanie Kościoła
1. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę orędzia Benedykta XVI. Informuje, że 15 września, w trzecią niedzielę miesiąca, obchodzić będziemy 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Z tej okazji papież Benedykt XVI, 24 stycznia 2013 r., we wspomnienie św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy i prasy katolickiej, ogłosił orędzie pt. Portale społecznościowe: bramy prawdy i wiary; nowe przestrzenie dla ewangelizacji.
2. Nauczyciel informuje, że na lekcji w oparciu o treść tego orędzia spróbujemy stworzyć ulotkę pt.: „Portale społecznościowe: bramy prawdy i wiary”, która będzie zawierać: definicję portalu społecznościowego, zasady korzystania z takiego portalu, cele istnienia portali.
3. Nauczyciel prosi uczniów o podanie portali społecznościowych, które znają, z których korzystają. Zapisujemy je na tablicy.
4. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i wręcza kartki z poleceniami:
Grupa I: Sformułuj definicję portalu społecznościowego według Benedykta XVI.
Grupa II: Sformułuj zasady korzystania z portali społecznościowych według Benedykta XVI.
Grupa III: Sformułuj główne cele istnienia portali społecznościowych według Benedykta XVI.
Uczniowie mają przed sobą tekst orędzia. W młodszych klasach można podzielić je na mniejsze fragmenty, dopasowując do poszczególnych grup.
5. Uczniowie prezentują wyniki pracy. Grupa uczniów wprowadza najważniejsze stwierdzenia do komputera, opracowuje i drukuje w formie ulotki.
III. Nowe życie/pogłębienie wiary
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Ich celem jest stworzenie na dużym arkuszu papieru profilu Pana Jezusa na Facebooku (może być w formie kolażu), zawierającego: 1) Oś czasu, 2) Informacje, 3) Zdjęcia, 4) Znajomi, 5) Wiadomości. Uczniowie w poszczególnych grupach, na karkach A3 przygotowują poszczególne elementy. Korzystają z Pisma Świętego i z Internetu. Po ich wykonaniu wszystko umieszczone zostaje na arkuszu papieru według układu, jaki jest na Facebooku.
Puenta
Gdyby w czasach Pana Jezusa istniał Internet, na pewno służyłby on Zbawicielowi do upowszechniania Jego nauki. Dziś taką rolę może spełniać każdy z nas, dzieląc się swoimi przemyśleniami na temat wiary, reklamując ciekawe inicjatywy w parafiach, wymieniając się cytatami z Pisma Świętego, wiadomościami z katechezy. W taki sposób na pewno Pan Jezus może być obecny na Facebooku.
Modlitwa na zakończenie lekcji
Wszechmocny i wieczny Boże,
Który stworzyłeś nas na Twoje podobieństwo
i poleciłeś nam szukać przede wszystkim tego,
co dobre, prawdziwe i piękne,
szczególnie w Boskiej Osobie Twego Jednorodzonego Syna,
Pana naszego Jezusa Chrystusa,
pomóż nam, błagamy Ciebie,
przez wstawiennictwo św. Izydora, biskupa i doktora,
abyśmy podczas naszych wędrówek w Internecie
kierowali nasze ręce i oczy tylko na to, co podoba się Tobie
i traktowali z miłością i cierpliwością
wszystkie te osoby, które spotkamy.
Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
Święty Izydorze, módl się za nami!
Patroni medialni: