Media stanowią główną warstwę kultury masowej, która nadaje współczesnemu człowiekowi swoisty kierunek życia i styl zachowania, a także kształtuje jego mentalność i wpływa na jego hierarchię wartości. Zorganizowana logosfera może przygotować człowieka do prawidłowego obcowania z tą kulturą.
Obserwuje się dużą nieporadność w posługiwaniu się mediami przez młodego odbiorcę, a jednocześnie bezsilność w tej dziedzinie ze strony rodziców i nauczycieli.
Logosfera zorganizowana jest środowiskiem, które w stopniu maksymalnym sprzyja pełnemu rozwojowi człowieka. Widać to wyraźnie na przykładzie rodziny.
Ponieważ rodzina jest optymalnym środowiskiem dla wychowania, realizowana w niej logosfera może się okazać wyjątkowo skutecznym środkiem w formacji medialnej.
Logosfera jest tym środowiskiem, które w sposób ewidentny i przekonujący wykazuje, że jego najważniejszym składnikiem jest człowiek. W prawidłowo zorganizowanej logosferze wszystkie inne składniki są człowiekowi podporządkowane.
Z refleksji nad strukturą i funkcjonowaniem logosfery wynika, że jej zorganizowanie w rodzinie znajduje się w granicach możliwości rodziców, o ile przygotują się do tego starannie i konsekwentnie będą realizować stosowne wskazania.
Logosfera dlatego staje się skutecznym środkiem w wychowaniu do mediów, ponieważ jest podstawowym ogniwem w procesie edukacyjnym rodziny. Jako własne środowisko słowa, wykazuje liczące się cechy naturalności, co oznacza, że nie jest elementem z zewnątrz, a więc obcym i mało wiarygodnym.
Dotychczasowa edukacja medialna w szkole opiera się przede wszystkim na dydaktyce, tzn. na uczeniu o mediach. Wychodzi się tam z optymistycznego założenia, że wystarczy posiąść pewną wiedzę na temat mediów, żeby można było z nich w sposób pożyteczny korzystać. Nie docenia się zatem wychowania do mediów w sensie ścisłym. Tymczasem logosfera jako środek wychowania, jest przykładem edukacji medialnej w ścisłym znaczeniu.
Należy przybliżać społeczeństwu problematykę logosfery. W sposób szczególny powinni się z nią zapoznać wychowawcy i nauczyciele. Duże możliwości budowania logosfery mają rodzice, wszak dom rodzinny stwarza wyjątkowe szanse ku temu.
O logosferze i jej walorach powinni mówić duszpasterze i katecheci, animatorzy duszpasterstwa rodzin, wykładowcy uniwersytetów trzeciego wieku, a także wrażliwi publicyści i ludzie mediów. W sposób szczególny temat ten powinny podejmować media katolickie. Obecnie bowiem tylko one w szerszym zakresie zajmują się problematyką wychowania do mediów.
Podstawy wiedzy o logosferze należy przekazywać uczestnikom katechezy przygotowującej do przyjęcia sakramentów świętych: bierzmowania i małżeństwa, a także rodzicom przy okazji przygotowania do Pierwszej Komunii Świętej ich dzieci.
Należy podjąć stosowne badania, np. wśród osób, które uczestniczą w logosferze zorganizowanej - w rodzinie, w domu dziecka czy w klasztorze. Mogłyby one odpowiedzieć na pytanie, jakie mechanizmy kierują danym środowiskiem i jak oceniana jest atmosfera wytworzona przez logosferę zorganizowaną.