Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe i caÅ‚a komunikacja w sieci mogÄ… stać siÄ™ narzÄ™dziem rzeczywistej komunikacji. (...) Trzeba tylko wsÅ‚uchać siÄ™ w to, co mówiÄ… inni użytkownicy Internetu (...) sieć winna uÅ‚atwiać relacje i promować dobro – tak papieskÄ… wizjÄ™ Internetu przedstawia ks. prof. dr hab. Józef Kloch – wykÅ‚adowca Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu kardynaÅ‚a Stefana WyszyÅ„skiego w Warszawie.
WykÅ‚adowca UKSW wskazuje na konieczność zwiÄ™kszenia obecnoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a w Internecie. Jego zdaniem, jest wiele cennych inicjatyw, które sÄ… zbyt maÅ‚o promowane, na co ma wpÅ‚yw sÅ‚aba wspóÅ‚praca w samym KoÅ›ciele. KsiÄ…dz Kloch podkreÅ›la konieczność obowiÄ…zkowej edukacji medialnej w seminariach duchownych. UÅ‚atwiÅ‚aby ona mÅ‚odym kapÅ‚anom prowadzenie ewangelizacji w sieci, która ma doprowadzić do wspólnoty żywego KoÅ›cioÅ‚a w parafii i korzystania z sakramentów. PrzykÅ‚adem dobrego wykorzystywania mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – w ocenie byÅ‚ego rzecznika Episkopatu – byÅ‚y Åšwiatowe Dni MÅ‚odzieży w Krakowie, gdzie znalazÅ‚y siÄ™ bieżące informacje o wydarzeniach podczas spotkaÅ„ mÅ‚odych z Papieżem.
Ks. prof. Kloch wiele uwagi poÅ›wiÄ™caÅ‚ kondycji mediów i dziennikarzy. Coraz częściej liczÄ… siÄ™ przede wszystkim sÅ‚upki oglÄ…dalnoÅ›ci czy liczby odsÅ‚on stron www. W jego ocenie bardzo niebezpiecznym nurtem jest wpÅ‚yw biznesu i polityki na media. StÄ…d ważne jest wsparcie odbiorców dla tych Å›rodków medialnych, które prezentujÄ… rzetelne informacje, bazujÄ…ce na pracy uczciwych dziennikarzy. Dla mediów okreÅ›lajÄ…cych siÄ™ jako katolickie ważna jest wierność nauczaniu papieskiemu, jak i wykÅ‚adni prawd wiary zawartych w Katechizmie.
OceniajÄ…c rynek mediów katolickich w Polsce, należy docenić – analizuje ks. Kloch – jego zróżnicowanie i pluralizm. Reprezentuje on różne nurty: od pobożnoÅ›ciowych i konfesyjnych po takie, z których można uzyskać informacje polityczne. NajważniejszÄ… sprawÄ… jest królowanie prawdy w każdym medium – podsumowuje swoje rozważania byÅ‚y rzecznik Episkopatu Polski.
Patroni medialni: