Autor: Sebastian Mikołajczyk
Dla klas IV-VII
Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
TreÅ›ci nauczania – wymagania szczegóÅ‚owe
Wiedza:
Umiejętności:
Postawy:
Formy organizacji zajęć: praca indywidualna, w parach, grupowa.
Metody dydaktyczne: rozmowa kierowana, porzÄ…dkowanie faktów biograficznych, skojarzenia, klasyfikacja informacji, sformuÅ‚owanie SMS-a lub krótkiej wiadomoÅ›ci na Facebooku.
Åšrodki dydaktyczne: okulary, rozsypanka, gazety, czasopisma.
Schemat zajęć
I. Wprowadzenie
1. Propozycja modlitwy na rozpoczęcie zajęć: Akt wiary.
2. Nauczyciel wprowadza w rozmowę, prezentując klasie okulary: do czytania, przeciwsłoneczne, z kolorowymi oprawkami.
3. Prowadzimy rozmowÄ™ kierowanÄ…:
4. Nauczyciel zapowiada, że na zajÄ™ciach poznamy Å›w. Franciszka Salezego – patrona dziennikarzy. Prezentujemy obraz Å›wiÄ™tego (pobieramy go ze stron internetowych). Możemy zażartować, że chyba nie nosiÅ‚ okularów, ponieważ na obrazach jest przedstawiany bez nich.
5. Praca w parach. Każdy zespóÅ‚ otrzymuje komplet pociÄ™tych pasków papieru (rozsypanka) z zapisanymi faktami biograficznymi z życia Å›w. Franciszka Salezego, polecamy uczniom uÅ‚ożenie ich w biogram, nastÄ™pnie uczniowie majÄ… wybrać 7 faktów i zapisać do zeszytu w formie notatki. W klasach VII i VIII utrudniamy zadanie – polecamy, aby zapisali do zeszytu notatkÄ™ w tabeli: w lewej kolumnie fakty, po prawej wnioski: czego nas uczy dana postawa Å›wiÄ™tego.
Biografia św. Franciszka Salezego (rozsypanka do pracy w parach):
Puenta
Z jego życiem związana jest pewna historia:
W rok po Å›wiÄ™ceniach kapÅ‚aÅ„skich 27-letni Franciszek Salezy otrzymaÅ‚ od biskupa zadanie ponownego przywrócenia dla KoÅ›cioÅ‚a katolickiego licznych mieszkaÅ„ców kantonu Chablais, którzy pozostajÄ…c poddanymi katolickiego ksiÄ™cia Sabaudii, ulegli wpÅ‚ywom kaznodziejów kalwiÅ„skich i porzucili wiarÄ™ rzymskÄ…. Zadanie byÅ‚o trudne i poprzednikom mÅ‚odego kapÅ‚ana nie udaÅ‚o siÄ™ go wypeÅ‚nić. PoczÄ…tkowo również jego starania nie odnosiÅ‚y skutku, nikt go nie chciaÅ‚ sÅ‚uchać, aż do czasu, gdy za namowÄ… pani de Charmoisy zaczÄ…Å‚ pisać traktaty w formie krótkich artykuÅ‚ów objaÅ›niajÄ…cych prawdy wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej. Teksty byÅ‚y przepeÅ‚nione pasterskÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… i zatroskaniem o dusze wiernych. Co tydzieÅ„ mieszkaÅ„cy okolicy znajdowali pod swoimi drzwiami drukowane homilie, napisane jÄ™zykiem żywym i obrazowym, podejmujÄ…ce konkretne tematy i jasno przedstawiajÄ…ce problem.
ByÅ‚o to wiÄ™c prekursorskie wykorzystanie prasy w ewangelizacji, które pozostaje do dziÅ› dla mediów katolickich wzorem i wskazówkÄ…, tym bardziej że dzieÅ‚o Å›w. Franciszka odniosÅ‚o spektakularny sukces i wiele „zaginionych owieczek” powróciÅ‚o na Å‚ono KoÅ›cioÅ‚a[1].
II. Analiza OrÄ™dzia na 51. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu
1. Wprowadzamy uczniów w tematykÄ™ zajęć: Papież każdego roku pisze do dziennikarzy orÄ™dzie.
2. Uczniowie podają skojarzenia ze słowem orędzie, zapisujemy je na tablicy.
Nauczyciel dopowiada: OrÄ™dzie to przemówienie bardzo ważnej osoby, np. prezydenta, papieża do spoÅ‚eczeÅ„stwa, wiernych. Takie orÄ™dzie papież Franciszek skierowaÅ‚ w tym roku po raz 51 do ludzi mediów i wszystkich, którzy z nich korzystajÄ…. DzieÅ„ ten obchodzi siÄ™ w Polsce w trzeciÄ… niedzielÄ™ wrzeÅ›nia.
3. Praca grupowa (dzielimy klasÄ™ na 4 grupy):
Każda grupa dostaje czasopismo, gazetÄ™. Zadaniem uczniów jest wypisać w jednej kolumnie informacje, które zasmucajÄ…, w drugiej te, które wywoÅ‚ujÄ… uÅ›miech. Uczniowie przedstawiajÄ… swoje wyniki na forum klasy:
4. Wprowadzamy w następny etap lekcji: W gazetach możemy znaleźć bardzo dużo dobrych wiadomości. W Piśmie Świętym taką dobrą wiadomością jest Dobra Nowina.
Rozmowa kierowana:
5. Papież w tegorocznym orędziu apeluje do dziennikarzy, aby informacje przekazywane czytelnikom były prawdziwe, rzetelne. Wyświetlamy na ekranie lub rozdajemy uczniom kopie fragmentu tegorocznego orędzia:
„(…) chciaÅ‚bym, abyÅ›my wszyscy starali siÄ™ przezwyciężyć to czÄ™sto nas ogarniajÄ…ce uczucie niezadowolenia i zrezygnowania, pogrążajÄ…ce w apatii, rodzÄ…ce lÄ™ki lub wrażenie, że zÅ‚u nie można postawić granic”.
6. Praca w parach (dla klas: VII-VIII). Zadanie polega na przygotowaniu reklamy – temat: Jak postawić granice zÅ‚u?
lub
7. Zadanie w parach (dla klas: IV-VI).
III. Zakończenie katechezy
W Internecie można znaleźć portal pod nazwą: Dobre wiadomości. Serwis pozytywnych wiadomości, gdzie warto przeczytać inspirujące artykuły, podzielić się dobrymi wiadomościami. Założyciele portalu tak napisali o sobie:
„Portal Dobre WiadomoÅ›ci jest odpowiedziÄ… na panoszÄ…cy siÄ™ wszÄ™dzie dramat, wszechobecnÄ… reklamÄ™, politykÄ™, celebryckie plotki oraz przygnÄ™biajÄ…ce informacje dotyczÄ…ce każdej sfery życia oraz przyszÅ‚oÅ›ci. Taka medialna papka nie wnosi nic twórczego do życia, a jedynie kradnie nasz czas i energiÄ™. Oszukuje, że życie nie ma do zaoferowania nic pozytywnego (…) To nieprawda, że jedyne, co dzieje siÄ™ na tej planecie to katastrofy, wojny, przestÄ™pstwa seksualne, skandale, roszady polityczne, oszustwa czy kryzysy ekonomiczne. Każdego dnia i o każdej godzinie wydarza siÄ™ wiele wspaniaÅ‚ych rzeczy, a ludzie dokonujÄ… piÄ™knych, chwalebnych czynów, które wyrażajÄ… głębokie wartoÅ›ci, takie jak miÅ‚ość, radość, wspóÅ‚czucie, empatia, lojalność, uczciwość, życzliwość, troska czy gotowość dzielenia siÄ™.
Różnica miÄ™dzy umysÅ‚em a sercem jest taka, że ten pierwszy wyszukuje, skupia siÄ™ i karmi negatywami, natomiast serce zawsze koncentruje siÄ™ i wyraża to, co piÄ™kne, konstruktywne oraz szlachetne. To nie znaczy, że serce unika bólu czy nie dostrzega cierpienia. Ono po prostu nie robi z tego sensacji. Kiedy jest prawdziwa możliwość dziaÅ‚ania czy zmiany – zachÄ™ca do niej i jÄ… wspiera. (…)
Nie ma wiÄ™kszego znaczenia, czy przekazywane przez nas «dobre wiadomoÅ›ci» wydarzyÅ‚y siÄ™ przed godzinÄ…, wczoraj czy kilka tygodni temu. Każda z nich wywiera ten sam pozytywny wpÅ‚yw… i na tym polega jej magia!
Zapraszamy do odwiedzania nas jak najczęściej!”[2].
Propozycja modlitwy na zakończenie:
Litania do św. Franciszka Salezego[3]
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson.
Chryste usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas.
Ojcze z nieba, Boże, zmiłuj się nad nami.
Synu, Odkupicielu świata, Boże,
Duchu Święty, Boże,
ÅšwiÄ™ta Trójco, Jedyny Boże,
ÅšwiÄ™ta Mario, módl siÄ™ za nami.
Święty Franciszku,
Święty Franciszku, naśladowco Chrystusa,
ÅšwiÄ™ty Franciszku, peÅ‚en darów Ducha ÅšwiÄ™tego,
Święty Franciszku, do Boskiej woli się stosujący,
Święty Franciszku, światło Kościoła,
Święty Franciszku, obrońco wiary,
Święty Franciszku, dobry pasterzu,
Święty Franciszku, przykładzie pokory,
ÅšwiÄ™ty Franciszku, miÅ‚oÅ›niku ubóstwa,
Święty Franciszku, obrazie cichości,
Święty Franciszku, pomocniku pokutujących,
Święty Franciszku, ucieczko grzesznych,
Święty Franciszku, podporo ubogich,
Święty Franciszku, lekarzu utrapionych,
ÅšwiÄ™ty Franciszku, naÅ›ladowco ApostoÅ‚ów,
ÅšwiÄ™ty Franciszku, ozdobo wyznawców,
Święty Franciszku, założycielu zakonu Nawiedzenia.
Módlmy siÄ™: Boże, z Twojej woli dla zbawienia ludzi Å›w. Franciszek Salezy, biskup, staÅ‚ siÄ™ wszystkim dla wszystkich, spraw, abyÅ›my za jego przykÅ‚adem sÅ‚użyli bliźnim i dawali im odczuć TwojÄ… ojcowskÄ… miÅ‚ość. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.
Sebastian MikoÅ‚ajczyk – nauczyciel religii w Gimnazjum nr 2 im. Jana PawÅ‚a II w LubliÅ„cu.
[1] E. Adamczyk, Franciszek Salezy – prorok miÅ‚oÅ›ci, patron dziennikarzy katolickich, http://www.niedziela.pl/artykul/24067/nd/Franciszek-Salezy---prorok-milosci-patron (dostÄ™p: 7 sierpnia 2017).
[2] http://dobrewiadomosci.net.pl/category/inspirujace-teksty/ (dostęp: 8 sierpnia 2017).
[3] http://wduchuswietym.com/index.php?option=com_content&view=article&id=449:litania-do-sw-franciszka-salezego&catid=84&Itemid=739 (data dostępu: 7 sierpnia 2017).
Patroni medialni: