WPROWADZENIE
(autorstwa Tomasza Wasilewskiego SSP)
Benedykt XVI podkreÅ›la, że kiedy „milczenie i sÅ‚owo wzajemnie siÄ™ dopeÅ‚niajÄ…, komunikacja nabiera wartoÅ›ci i znaczenia”, ponieważ prawdziwa zdolność komunikowania polega nie tylko na zdolnoÅ›ci przekonywujÄ…cego mówienia, ale i autentycznego sÅ‚uchania. Milczenia pozwala oddzielić w natÅ‚oku informacji pytania ważne od nie ważnych oraz informacje istotne od nieważnych. W cyfrowym ekosystemie musi zaistnieć równowaga miÄ™dzy sÅ‚owem, obrazem, dźwiÄ™kiem i milczeniem. Postawy milczenia doceniane w chrzeÅ›cijaÅ„stwie sprzyjajÄ… poznaniu Prawdy i docenieniu stwarzajÄ…cego sÅ‚owa Bożego .
Drodzy Bracia i Siostry!
1 W zwiÄ…zku ze zbliżajÄ…cym siÄ™ Åšwiatowym Dniem Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu 2012 r. pragnÄ™ podzielić siÄ™ z wami paroma refleksjami dotyczÄ…cymi pewnego aspektu procesu komunikacji miÄ™dzyludzkiej, o którym — choć jest bardzo ważny — niekiedy siÄ™ zapomina, lecz dzisiaj w szczególny sposób trzeba go przypomnieć. Jest nim zwiÄ…zek miÄ™dzy milczeniem i sÅ‚owem: dwoma momentami komunikacji, które powinny być w równowadze, nastÄ™pować po sobie i siÄ™ dopeÅ‚niać, by budować autentyczny dialog i gÅ‚Ä™bokÄ… bliskość miÄ™dzy ludźmi. Kiedy sÅ‚owo i milczenie nawzajem siÄ™ wykluczajÄ…, komunikacja ulega pogorszeniu, bo albo wprawia w stan pewnego oszoÅ‚omienia, albo — przeciwnie — wywoÅ‚uje chÅ‚ód; kiedy natomiast milczenie i sÅ‚owo wzajemnie siÄ™ dopeÅ‚niajÄ…, komunikacja nabiera wartoÅ›ci i znaczenia.
Milczenie jest integralnÄ… częściÄ… komunikacji i nie istniejÄ… bez niego sÅ‚owa bogate w treść. W ciszy sÅ‚yszymy i poznajemy lepiej samych siebie, rodzi siÄ™ i pogÅ‚Ä™bia myÅ›l, wyraźniej rozumiemy to, co chcemy powiedzieć, albo to, czego oczekujemy od innego czÅ‚owieka, dokonujemy wyboru, jak siÄ™ wyrazić. MilknÄ…c, pozwalamy drugiej osobie mówić, wyrazić siebie, a sobie samym na to, byÅ›my nie przywiÄ…zywali siÄ™ bez odpowiedniej konfrontacji wyÅ‚Ä…cznie do wÅ‚asnych sÅ‚ów czy idei. W ten sposób tworzy siÄ™ przestrzeÅ„, w której dziÄ™ki sÅ‚uchaniu siÄ™ nawzajem możliwe jest nawiÄ…zanie peÅ‚niejszej relacji miÄ™dzyludzkiej. W milczeniu na przykÅ‚ad zauważa siÄ™ najbardziej autentyczne momenty komunikacji miÄ™dzy osobami, które siÄ™ kochajÄ…: gest, wyraz twarzy, ciaÅ‚o sÄ… znakami, które objawiajÄ… osobÄ™. W milczeniu wyraża siÄ™ radość, zmartwienia, cierpienie, które wÅ‚aÅ›nie w nim znajdujÄ… szczególnie intensywnÄ… formÄ™ wyrazu. Tak wiÄ™c z milczenia rodzi siÄ™ komunikacja bardziej zÅ‚ożona, wymagajÄ…ca wrażliwoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci sÅ‚uchania, która jest wskaźnikiem gÅ‚Ä™bi i charakteru wiÄ™zi. Tam, gdzie jest dużo komunikatów i informacji, milczenie staje siÄ™ niezbÄ™dne, by rozróżnić to, co ważne, od tego, co zbÄ™dne lub marginalne. GÅ‚Ä™boka refleksja pomaga nam odkryć, że istnieje zwiÄ…zek miÄ™dzy wydarzeniami, które na pierwszy rzut oka nie wydajÄ… siÄ™ powiÄ…zane, a także ocenić, przeanalizować wiadomoÅ›ci, a dziÄ™ki temu można dzielić siÄ™ opiniami przemyÅ›lanymi i wyważonymi i tworzyć autentycznÄ…, wspólnÄ… wiedzÄ™. Z tego wzglÄ™du konieczne jest tworzenie odpowiedniego Å›rodowiska, swoistego ekosystemu, w którym panowaÅ‚aby równowaga miÄ™dzy milczeniem, sÅ‚owem, obrazami.
2 Obecnie spora część dynamiki komunikacji ukierunkowana jest przez pytania, na które szuka siÄ™ odpowiedzi. Wyszukiwarki i sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe sÄ… punktem, w którym rozpoczyna komunikacjÄ™ wiele osób szukajÄ…cych porad, sugestii, informacji, odpowiedzi. W naszych czasach internet jest coraz bardziej zdominowany przez pytania i odpowiedzi. WiÄ™cej, wspóÅ‚czesny czÅ‚owiek jest czÄ™sto bombardowany odpowiedziami na pytania, których nigdy sobie nie zadawaÅ‚, albo potrzebami, których nie odczuwa. Milczenie jest cenne, gdyż sprzyja dokonaniu niezbÄ™dnego rozróżnienia licznych bodźców i licznych odpowiedzi, które otrzymujemy, wÅ‚aÅ›nie po to, aby wyodrÄ™bnić pytania naprawdÄ™ ważne i na nich siÄ™ skupić. W zÅ‚ożonym i zróżnicowanym Å›wiecie komunikacji okazuje siÄ™ jednak, że wiele osób poÅ›wiÄ™ca uwagÄ™ ostatecznym pytaniom ludzkiej egzystencji: kim jestem? co mogÄ™ wiedzieć? co powinienem czynić? na co mogÄ™ mieć nadziejÄ™? Ważne jest, by osoby, które formuÅ‚ujÄ… te pytania, byÅ‚y akceptowane, bo otwiera to możliwość gÅ‚Ä™bokiego dialogu, tworzonego ze sÅ‚ów, wymiany myÅ›li, ale również zachÄ™ty do refleksji i milczenia, które czasami może być bardziej wymowne niż pochopna odpowiedź i pozwala temu, kto zadaje sobie pytania, zagÅ‚Ä™bić siÄ™ w siebie i otworzyć siÄ™ na odpowiedź, którÄ… Bóg wypisaÅ‚ w sercu czÅ‚owieka.
Ten nieustanny strumieÅ„ pytaÅ„ wyraża w gruncie rzeczy niepokój istoty ludzkiej, która nieustannie poszukuje prawd, maÅ‚ych i wielkich, dajÄ…cych życiu sens i nadziejÄ™. CzÅ‚owieka nie może zadowolić zwykÅ‚a wymiana w duchu tolerancji sceptycznych opinii i doÅ›wiadczeÅ„ życiowych: wszyscy poszukujemy prawdy i podzielamy to gÅ‚Ä™bokie pragnienie, szczególnie w naszych czasach, w których osoby, kiedy wymieniajÄ… informacje, mówiÄ… też o sobie, dzielÄ… siÄ™ swojÄ… wizjÄ… Å›wiata, swoimi nadziejami, swoimi ideaÅ‚ami (OrÄ™dzie na DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu 2011 r.).
3 Należy uważnie zainteresować siÄ™ różnymi formami witryn, aplikacji i sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, które mogÄ… pomóc wspóÅ‚czesnemu czÅ‚owiekowi w znalezieniu czasu na refleksjÄ™ i autentyczne pytania, a także momentów milczenia, okazji do modlitwy, medytacji lub dzielenia siÄ™ sÅ‚owem Bożym. ZwiÄ™zÅ‚e zdania, czÄ™sto nie dÅ‚uższe niż werset biblijny, pozwalajÄ… wyrazić gÅ‚Ä™bokie myÅ›li, jeÅ›li rozmówcy nie zaniedbujÄ… rozwoju swego życia wewnÄ™trznego. Nic dziwnego, że w różnych tradycjach religijnych samotność i milczenie sÄ… uprzywilejowanymi przestrzeniami, które pomagajÄ… ludziom w odnalezieniu samych siebie i tej Prawdy, która nadaje sens wszystkim rzeczom. W objawieniu biblijnym Bóg przemawia także bez sÅ‚ów: Jak pokazuje krzyż Chrystusa, Bóg przemawia również milczeniem. Milczenie Boga, doÅ›wiadczenie oddalenia WszechmogÄ…cego i Ojca stanowi decydujÄ…cy etap ziemskiej drogi Syna Bożego, wcielonego SÅ‚owa. (...) Milczenie Boga jest przedÅ‚użeniem Jego poprzednich sÅ‚ów. W tych mrocznych chwilach przemawia On w misterium swego milczenia (Posynodalna adhortacja apostolska Verbum Domini 21, 30 wrzeÅ›nia 2010 r.). W milczeniu krzyża przemawia wymownie miÅ‚ość Boga, przeżywana aż po najwiÄ™kszy dar. Po Å›mierci Chrystusa ziemia pogrąża siÄ™ w milczeniu, a w WielkÄ… SobotÄ™, kiedy Król zasnÄ…Å‚, a Bóg w ludzkim ciele wzbudziÅ‚ tych, którzy spali od wieków (por. Oficjum czytaÅ„ Wielkiej Soboty), rozlega siÄ™ na nowo gÅ‚os Boga, przepeÅ‚niony miÅ‚oÅ›ciÄ… do rodzaju ludzkiego.
JeÅ›li Bóg mówi do czÅ‚owieka nawet w ciszy, czÅ‚owiek także odkrywa w milczeniu możliwość rozmawiania z Bogiem i o Bogu. Potrzebujemy milczenia, które staje siÄ™ kontemplacjÄ…, pozwalajÄ…cÄ… nam wejść w milczenie Boga i w ten sposób dotrzeć tam, gdzie rodzi siÄ™ SÅ‚owo, SÅ‚owo odkupieÅ„cze (Homilia podczas Mszy Å›w. odprawianej z czÅ‚onkami MiÄ™dzynarodowej Komisji Teologicznej, 6 października 2006 r.). Kiedy mówimy o wielkoÅ›ci Boga, nasz jÄ™zyk zawsze okazuje siÄ™ nieodpowiedni, toteż ustÄ™puje miejsca milczÄ…cej kontemplacji. Z tej kontemplacji rodzi siÄ™ z caÅ‚Ä… swojÄ… wewnÄ™trznÄ… mocÄ… pilna potrzeba misji, przemożna potrzeba oznajmiania tego, coÅ›my ujrzeli i usÅ‚yszeli, aby wszyscy byli we wspólnocie z Bogiem (por. 1 J 1,3). MilczÄ…ca kontemplacja pozwala nam zanurzyć siÄ™ w źródle MiÅ‚oÅ›ci, które nas prowadzi ku naszemu bliźniemu, by odczuć jego ból i dać mu Å›wiatÅ‚o Chrystusa, Jego przesÅ‚anie życia, Jego dar caÅ‚kowitej miÅ‚oÅ›ci, która zbawia.
4 W milczÄ…cej kontemplacji z wiÄ™kszÄ… mocÄ… staje siÄ™ obecne odwieczne SÅ‚owo, przez które zostaÅ‚ stworzony caÅ‚y Å›wiat, i uÅ›wiadamiamy sobie ów plan zbawienia, który Bóg realizuje przez sÅ‚owa i gesty w caÅ‚ej historii ludzkoÅ›ci. Jak przypomina Sobór WatykaÅ„ski II, Boże objawienie urzeczywistnia siÄ™ przez czyny i sÅ‚owa wewnÄ™trznie ze sobÄ… poÅ‚Ä…czone, tak że czyny dokonane przez Boga w dziejach zbawienia ujawniajÄ… i potwierdzajÄ… doktrynÄ™ i sprawy wyrażone w sÅ‚owach, sÅ‚owa zaÅ› obwieszczajÄ… czyny i rozÅ›wietlajÄ… zawartÄ… w nich tajemnicÄ™ (Dei verbum 2). Ten plan zbawienia osiÄ…ga swój szczyt w osobie Jezusa z Nazaretu, który jest poÅ›rednikiem i peÅ‚niÄ… caÅ‚ego Objawienia. DziÄ™ki Niemu poznaliÅ›my prawdziwe oblicze Boga Ojca, a przez swój krzyż i zmartwychwstanie przeprowadziÅ‚ nas z niewoli grzechu i Å›mierci do wolnoÅ›ci dzieci Bożych. Podstawowe pytanie o sens życia czÅ‚owieka znajduje w tajemnicy Chrystusa odpowiedź, która może napeÅ‚nić pokojem niespokojne ludzkie serce. Z tej tajemnicy rodzi siÄ™ misja KoÅ›cioÅ‚a i ta wÅ‚aÅ›nie tajemnica pobudza chrzeÅ›cijan, by gÅ‚osili nadziejÄ™ i zbawienie, by Å›wiadczyli o miÅ‚oÅ›ci, która umacnia ludzkÄ… godność oraz buduje sprawiedliwość i pokój.
SÅ‚owo i milczenie. Nauczyć siÄ™ komunikowania znaczy zdobyć umiejÄ™tność sÅ‚uchania, kontemplacji, a nie tylko mówienia. Jest to szczególnie ważne dla tych, którzy pracujÄ… na polu ewangelizacji: zarówno milczenie, jak i sÅ‚owo sÄ… istotnymi i nieodÅ‚Ä…cznymi elementami dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych przez KoÅ›cióÅ‚ w dziedzinie Å›rodków przekazu, by na nowo gÅ‚osić Chrystusa we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie. Maryi, której milczenie pozwala sÅ‚uchać SÅ‚owa i sprawia, że ono owocuje (Modlitwa podczas spotkania z mÅ‚odzieżą wÅ‚oskÄ… w Loreto, 1-2 wrzeÅ›nia 2007 r.), zawierzam caÅ‚e dzieÅ‚o ewangelizacji, prowadzone przez KoÅ›cióÅ‚ za poÅ›rednictwem Å›rodków spoÅ‚ecznego przekazu.
Watykan, 24 stycznia 2012 roku, święto św. Franciszka Salezego
BENEDYKT XVI
ŹródÅ‚o:
© L'Osservatore Romano (3/2012) (tekst)
© Fundacja „Opoka”, www.opoka.org.pl, (opracowanie wersji elektronicznej)
Numeracja akapitów oraz pogrubienie niektórych fragmentów tekstu pochodzÄ… od redaktorów strony.
WYWIAD
"Portale społecznościowe a ewangelizacja - cz. II (milczenie w mediach)
z ks. dr. Mariuszem Krawcem
Patroni medialni: