Autor: Anna Lemieszonek
Poziom nauczania: szkoła podstawowa, klasy I-IV
Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
• analiza i interpretacja myÅ›li zawartych w OrÄ™dziu papieża Franciszka na 53. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu;
• ksztaÅ‚towanie postawy budowania w Internecie sieci dialogu i spotkania.
TreÅ›ci nauczania – wymagania szczegóÅ‚owe
Wiedza:
po katechezie uczeń:
• definiuje pojÄ™cia: sieć, cyberprzemoc;
• wymienia, jakie szkody powoduje cyberprzemoc;
• opowiada o OrÄ™dziu na 53. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu.
Umiejętności:
po katechezie uczeń:
• uzasadnia, na czym polega bycie czÅ‚onkami ciaÅ‚a Chrystusa;
• wyjaÅ›nia, dlaczego w Internecie i Å›wiecie realnym należy mówić prawdÄ™.
Postawy:
po katechezie uczeń:
• przechodzi od wirtualnych spotkaÅ„ z bliskimi i przyjacióÅ‚mi do spotkaÅ„ realnych.
Formy organizacji zajęć: zbiorowa, indywidualna.
Metody dydaktyczne: rozmowa kierowana, zabawa „PajÄ…k”, praca z tekstem OrÄ™dzia, zdania niedokoÅ„czone, plakat.
Åšrodki dydaktyczne: kłębek wÅ‚óczki, Pismo ÅšwiÄ™te (Ef 4, 25), fragmenty tekstu OrÄ™dzia, zdania niedokoÅ„czone.
Schemat zajęć
I. Wprowadzenie
1. Dowolna modlitwa na rozpoczęcie.
2. Proponujemy uczniom zabawÄ™ w „PajÄ™czynÄ™”. Uczniowie ustawiajÄ… siÄ™ w kole. WyjaÅ›niamy zasady wspólnej zabawy:
katecheta w prawej rÄ™ce trzyma kłębek weÅ‚ny. Nawija wÅ‚óczkÄ™ na palec wskazujÄ…cy lewej rÄ™ki i rzuca prawÄ… rÄ™kÄ… do wybranego dziecka, dodajÄ…c jakÄ…Å› pozytywnÄ… cechÄ™, np. „Rzucam do Karoliny, która Å‚adnie rysuje”. Karolina nawija nitkÄ™ na swój lewy palec, po czym rzuca kłębek do innej osoby, mówiÄ…c: „Rzucam do Mateusza, który Å‚adnie czyta” itd. Powstaje w ten sposób pajÄ™czyna. Po zakoÅ„czeniu uczniowie odrzucajÄ… kłębek do osoby, od której go otrzymaÅ‚y.
Prowadzimy rozmowÄ™:
• Co powstaÅ‚o podczas naszej wspólnej zabawy?
• W jaki sposób powstaÅ‚a sieć?
• Czego dowiedzieliÅ›cie siÄ™ o sobie podczas budowania sieci?
• Co siÄ™ stanie, jeÅ›li parÄ™ osób wypuÅ›ci swojÄ… nić?
• Jak nazywa siÄ™ inna sieć, z której korzystamy codziennie?
3. Puenta:
BiorÄ…c udziaÅ‚ w zabawie, stworzyliÅ›my sieć, w której każdy z nas jest połączony z innÄ… osobÄ…. Każdy w sieci jest tak samo ważny i potrzebny. TworzÄ…c jÄ…, mówiliÅ›my o sobie coÅ› dobrego, poznawaliÅ›my siÄ™ nawzajem. MówiliÅ›my prawdÄ™. PodobnÄ… sieciÄ…, z której korzystamy na co dzieÅ„, jest Internet. Tam siÄ™ poznajemy, spotykamy, wstawiamy swoje zdjÄ™cia, piszemy o sobie, dzielimy siÄ™ tym, gdzie byliÅ›my itp.
II. Analiza myÅ›li zawartych w OrÄ™dziu na 53. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu
1. Wprowadzamy uczniów w tematykÄ™ zajęć:
Już od 53 lat Ojciec ÅšwiÄ™ty każdego roku kieruje do dziennikarzy i pracowników mediów swoje OrÄ™dzie na Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu. W KoÅ›ciele polskim obchodzimy ten dzieÅ„ w trzeciÄ… niedzielÄ™ wrzeÅ›nia, która w tym roku przypadnie na 15 wrzeÅ›nia.
2. Zapowiadamy temat tegorocznego Orędzia papieskiego:
Informujemy, że Papież zwraca w nim uwagÄ™ na zagrożenia, jakie rodzÄ… siÄ™ ze zÅ‚ego korzystania z sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, czego konsekwencjÄ… może być cyberprzemoc. Papież zachÄ™ca do budowania w Internecie sieci dialogu, który ma być oparty na prawdzie i kontynuowania spotkaÅ„ w realnej rzeczywistoÅ›ci.
3. Odczytujemy fragment Orędzia (możemy uczniom dać wydrukowany fragment):
„Trzeba przyznać, że sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe, o ile z jednej strony sÅ‚użą nam do wiÄ™kszego powiÄ…zania, odnalezienia siÄ™ i pomagania sobie nawzajem, to z drugiej strony nadajÄ… siÄ™ również do manipulacyjnego wykorzystywania danych osobowych”.
4. Prowadzimy rozmowÄ™:
• Dlaczego lubicie spotkania w Internecie?
• Co wiecie na temat cyberprzemocy?
5. Puenta:
Z jednej strony sieć jest okazjÄ… do spotkania z innymi, ale w Internecie można także spotkać siÄ™ z przemocÄ…. Jest to np. cyberprzemoc – czyli wykorzystywanie danych osobowych, zdjęć, informacji o różnych osobach poto, aby im zaszkodzić, mówiÄ…c nieprawdÄ™.
6. Odczytujemy fragment z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan:
„Odrzućcie kÅ‚amstwo i niech każdy mówi prawdÄ™ swemu bliźniemu, bo wszyscy tworzymy jedno”. (Ef 4, 25)
7. Prowadzimy rozmowÄ™ na temat przeczytanego tekstu:
• Do czego zachÄ™ca nas Å›w. PaweÅ‚?
• Dlaczego mamy zawsze mówić prawdÄ™ – nawet w sieci, gdzie nikt nas nie zna?
• Kto jest gÅ‚owÄ… tego ciaÅ‚a, którego jesteÅ›my częściami?
8. Puenta:
Należymy do jednego ciaÅ‚a (KoÅ›cioÅ‚a/wspólnoty), którego gÅ‚owÄ… jest Jezus Chrystus. Aby to ciaÅ‚o byÅ‚o sprawne, wszystkie jego części muszÄ… być zdrowe.
9. Tworzymy receptÄ™ (zasady), jak tworzyć zdrowÄ… wspólnotÄ™. Pomocna może być praca w formie plakatu, który tworzymy wspólnie na forum klasy.
III. Zakończenie katechezy
1. Czytamy kolejny fragment Orędzia:
„Obraz ciaÅ‚a i czÅ‚onków przypomina nam, że korzystanie z sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowej dopeÅ‚nia spotkania osobowego, które przeżywa siÄ™ poprzez ciaÅ‚o, serce, oczy, spojrzenie, oddech drugiego. JeÅ›li sieć jest używana jako przedÅ‚użenie lub jako oczekiwanie na to spotkanie, to wówczas nie zdradza siebie i pozostaje bogactwem dla komunii. JeÅ›li rodzina korzysta z sieci, aby być bardziej powiÄ…zana ze sobÄ…, aby nastÄ™pnie spotkać siÄ™ przy stole i spojrzeć sobie w oczy, to jest to bogactwo”.
2. Dzielimy klasÄ™ na grupy, z których każda otrzymuje zdania, jakie należy dokoÅ„czyć w oparciu o to, czego uczniowie dowiedzieli siÄ™ podczas katechezy. Przedstawiciele grup dzielÄ… siÄ™ swojÄ… pracÄ… na forum klasy.
• Spotkanie przeżywa siÄ™ przez…
• Sieć powinna być używana jako…
• Spotkanie w sieci powinno prowadzić do...
Puenta:
Nie wystarczÄ… tylko spotkania wirtualne przez Internet, potrzebujemy także realnych spotkaÅ„ z bliskimi i przyjacióÅ‚mi, ponieważ jesteÅ›my stworzeni na obraz i podobieÅ„stwo Boga, który nigdy nie jest sam, lecz żyje w relacji.
Propozycja modlitwy na zakończenie lekcji
Polecamy uczniom, aby odwrócili siÄ™ w stronÄ™ koleżanki/kolegi, z którymi siedzÄ… w Å‚awce, i powiedzieli: „Dobrze, że jesteÅ›!”.
NastÄ™pnie kierujemy uwagÄ™ uczniów na obecność Pana Boga we wspólnocie klasy i modlimy siÄ™ Aktem wiary:
Wierzę w Ciebie, Boże żywy,
W Trójcy jedyny, prawdziwy.
Wierzę, coś objawił, Boże.
Twe słowo mylić nie może.
Anna Lemieszonek – katechetka w Szkole Podstawowej w Bartoszycach, diecezja warmiÅ„ska.
Patroni medialni: