WPROWADZENIE
(autorstwa Tomasza Wasilewskiego SSP)
Temat OrÄ™dzia podyktowany przeżywanym w KoÅ›ciele Rokiem KapÅ‚aÅ„skim zwraca uwagÄ™ na konieczność wykorzystania mediów w pracy duszpasterskiej. Skoro kapÅ‚aÅ„stwo polega na gÅ‚oszeniu Chrystusa i celebrowaniu jego misteriów, to nie może zabraknąć Ewangelii w Å›wiecie cyfrowym. Benedykt XVI podkreÅ›la, że ostatecznie skuteczność takiego przepowiadania opiera siÄ™ na mocy Chrystusa, a kapÅ‚an powinien bardziej promieniować swojÄ… konsekracjÄ… niż „umiejÄ™tnoÅ›ciami pracownika mediów”. Sieć cyfrowa może być miejscem dialogu z niewierzÄ…cymi i wÄ…tpiÄ…cymi, podobnie jak „dziedziniec pogan” w Å›wiÄ…tyni Jerozolimskiej skupiaÅ‚ „bojÄ…cych siÄ™ Boga”.
Drodzy Bracia i Siostry!
1 Temat najbliższego Åšwiatowego Dnia Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu — KapÅ‚an i duszpasterstwo w Å›wiecie cyfrowym: nowe media w sÅ‚użbie SÅ‚owa— sÅ‚usznie nawiÄ…zujÄ…c do trwajÄ…cego Roku KapÅ‚aÅ„skiego, przyznaje pierwszoplanowÄ… rolÄ™ refleksji nad rozlegÅ‚Ä… i delikatnÄ… dziedzinÄ… duszpasterstwa, jakÄ… stanowi przekaz i Å›wiat cyfrowy, które oferujÄ… kapÅ‚anowi nowe możliwoÅ›ci w zakresie posÅ‚ugi SÅ‚owa oraz dla SÅ‚owa. Nowoczesne Å›rodki przekazu od dawna staÅ‚y siÄ™ narzÄ™dziami wykorzystywanymi na co dzieÅ„ przez wspólnoty koÅ›cielne, by porozumiewać siÄ™ ze swoim otoczeniem i, bardzo czÄ™sto, nawiÄ…zywać dialog o szerszym zasiÄ™gu; jednakże ich ogromne rozpowszechnienie i stosowanie dzisiaj, a także wywierany przez nie wielki wpÅ‚yw powodujÄ…, że coraz istotniejsze i coraz bardziej przydatne staje siÄ™ ich wykorzystanie w posÅ‚udze kapÅ‚aÅ„skiej.
2 GÅ‚ównym zadaniem kapÅ‚ana jest gÅ‚oszenie Chrystusa, Wcielonego SÅ‚owa Bożego, i przekazywanie przez sakramenty wielorakiej Å‚aski Bożej, dajÄ…cej zbawienie. KoÅ›cióÅ‚, powoÅ‚any przez SÅ‚owo, ma być znakiem i narzÄ™dziem komunii, którÄ… Bóg urzeczywistnia z czÅ‚owiekiem, a każdy kapÅ‚an powinien jÄ… w Nim i z Nim budować. Na tym wÅ‚aÅ›nie polega najwyższa godność i piÄ™kno kapÅ‚aÅ„skiej misji, w której najpeÅ‚niej urzeczywistniajÄ… siÄ™ sÅ‚owa Å›w. PawÅ‚a ApostoÅ‚a: Wszak mówi Pismo: Å»aden, kto wierzy w Niego, nie bÄ™dzie zawstydzony (...) Albowiem każdy, kto wezwie imienia PaÅ„skiego, bÄ™dzie zbawiony. Jakże wiÄ™c mieli wzywać Tego, w którego nie uwierzyli? Jakże mieli uwierzyć w Tego, którego nie sÅ‚yszeli? Jakże mieli usÅ‚yszeć, gdy im nikt nie gÅ‚osiÅ‚? Jakże mogliby im gÅ‚osić, jeÅ›liby nie zostali posÅ‚ani? (Rz 10,11.13-15).
Aby dać adekwatnÄ… odpowiedź na te pytania w Å›wiecie ulegajÄ…cym wielkim przemianom kulturowym, szczególnie widocznym w mÅ‚odym pokoleniu, trzeba korzystać z możliwoÅ›ci, jakie stwarzajÄ… zdobycze technologiczne. Åšwiat cyfrowy, dostarczajÄ…cy Å›rodków, które dajÄ… niemal nieograniczonÄ… zdolność wyrazu, pozwala w nowy sposób odczytywać PawÅ‚owe wezwanie: Biada mi (...), gdybym nie gÅ‚osiÅ‚ Ewangelii (1 Kor 9,16). Wraz z upowszechnianiem siÄ™ nowych technologii obowiÄ…zek gÅ‚oszenia nie tylko wzrasta, ale staje siÄ™ coraz bardziej naglÄ…cy i wymaga bardziej umotywowanego i skutecznego zaangażowania. KapÅ‚an znajduje siÄ™ zatem jakby na poczÄ…tku nowej epoki, bowiem im bardziej nowoczesne technologie bÄ™dÄ… budować coraz Å›ciÅ›lejsze relacje i im bardziej Å›wiat cyfrowy bÄ™dzie rozszerzać swoje granice, tym bardziej bÄ™dzie on musiaÅ‚ uwzglÄ™dnić to wszystko w pracy duszpasterskiej, zwielokrotniajÄ…c swoje zaangażowanie, by wykorzystać media w sÅ‚użbie SÅ‚owa.
3 Rozpowszechniona multimedialność i bogactwo opcji menu tejże komunikacji mogÄ… jednak stwarzać ryzyko, że wykorzystanie jej bÄ™dzie podyktowane samÄ… potrzebÄ… zaistnienia i bÅ‚Ä™dnym postrzeganiem Sieci wyÅ‚Ä…cznie jako terytorium, które trzeba zająć. Od księży natomiast wymaga siÄ™, by potrafili być obecni w Å›wiecie cyfrowym w sposób zawsze wierny przesÅ‚aniu ewangelicznemu, by odgrywali wÅ‚aÅ›ciwÄ… sobie rolÄ™ animatorów wspólnot, które w dzisiejszych czasach coraz częściej wyrażajÄ… siÄ™ poprzez różnorodne gÅ‚osy, pochodzÄ…ce ze Å›wiata cyfrowego, i by gÅ‚osili EwangeliÄ™, wykorzystujÄ…c oprócz tradycyjnych również audiowizualne Å›rodki nowej generacji (zdjÄ™cia, wideo, animacje, blogi, strony internetowe), które stwarzajÄ… nieznane dotÄ…d okazje do dialogu i sÄ… przydatne także w ewangelizacji i katechezie.
DziÄ™ki nowoczesnym Å›rodkom przekazu kapÅ‚an bÄ™dzie mógÅ‚ ukazywać życie KoÅ›cioÅ‚a i pomagać wspóÅ‚czesnemu czÅ‚owiekowi w odkrywaniu oblicza Chrystusa, Å‚Ä…czÄ…c umiejÄ™tność posÅ‚ugiwania siÄ™ tymi Å›rodkami, jakÄ… zdobyÅ‚ m.in. w okresie formacji, z solidnym przygotowaniem teologicznym i wyrazistÄ… duchowoÅ›ciÄ… kapÅ‚aÅ„skÄ…, umacnianÄ… w nieustajÄ…cej rozmowie z Panem. W kontakcie ze Å›wiatem cyfrowym kapÅ‚an powinien wykazać siÄ™ nie tyle umiejÄ™tnoÅ›ciami pracownika mediów, co pozwolić, by doszÅ‚o do gÅ‚osu jego konsekrowane serce. Pozwoli to nadać gÅ‚Ä™biÄ™ duchowÄ… nie tylko dziaÅ‚alnoÅ›ci duszpasterskiej, ale również ciÄ…gÅ‚emu przepÅ‚ywowi informacji w sieci.
Także w Å›wiecie cyfrowym trzeba ukazać, że peÅ‚na miÅ‚oÅ›ci Boża troska o nas w Chrystusie to nie przeszÅ‚ość ani też uczona teoria, lecz bardzo konkretna i aktualna rzeczywistość. Duszpasterstwo w Å›wiecie cyfrowym musi umieć pokazać ludziom naszych czasów i zagubionej wspóÅ‚czesnej ludzkoÅ›ci, że Bóg jest blisko, że w Chrystusie nawzajem do siebie należymy (Benedykt XVI, Przemówienie do Kurii Rzymskiej).
4 Któż lepiej niż czÅ‚owiek Boży może, dziÄ™ki wÅ‚asnym umiejÄ™tnoÅ›ciom w zakresie nowych mediów cyfrowych, rozwinąć i wprowadzić w życie duszpasterstwo, które sprawi, że Bóg bÄ™dzie żywy i aktualny w dzisiejszej rzeczywistoÅ›ci, a religijna mÄ…drość przeszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie ukazywana jako bogactwo, z którego można czerpać, by godnie żyć na co dzieÅ„ i wÅ‚aÅ›ciwie budować przyszÅ‚ość? Zadaniem osoby konsekrowanej, która pracuje w mediach, jest uÅ‚atwianie nowych spotkaÅ„, gwarantowanie odpowiedniej jakoÅ›ci ludzkich relacji oraz troszczenie siÄ™ o osoby i ich prawdziwe potrzeby duchowe; ukazywanie ludziom żyjÄ…cym w naszych cyfrowych czasach znaków, potrzebnych do rozpoznania Pana; dawanie im możliwoÅ›ci zaprawiania siÄ™ w oczekiwaniu i nadziei oraz poznawania SÅ‚owa Bożego, które zbawia i sprzyja integralnemu rozwojowi czÅ‚owieka. BÄ™dzie Ono mogÅ‚o wówczas wypÅ‚ynąć na gÅ‚Ä™biÄ™ poprzez niezliczone rozdroża w gÄ…szczu autostrad, które biegnÄ… w cyberprzestrzeni, i potwierdzić, że Bóg ma prawo mieszkać w każdej epoce, ażeby dziÄ™ki nowym formom komunikacji mógÅ‚ On wÄ™drować ulicami miast i stawać na progach domów i serc, mówiÄ…c raz jeszcze: Oto stojÄ™ u drzwi i koÅ‚aczÄ™. JeÅ›li kto posÅ‚yszy mój gÅ‚os i drzwi otworzy, wejdÄ™ do niego i bÄ™dÄ™ z nim wieczerzaÅ‚, a on ze MnÄ… (Ap 3,20).
W zeszÅ‚orocznym orÄ™dziu zachÄ™caÅ‚em odpowiedzialnych za proces przekazu do rozpowszechniania kultury poszanowania godnoÅ›ci i wartoÅ›ci osoby ludzkiej. Jest to jedna z dróg, na których KoÅ›cióÅ‚ powinien urzeczywistniać diakoniÄ™ kultury na dzisiejszym kontynencie cyfrowym. Z EwangeliÄ… w dÅ‚oniach i w sercu należy powtarzać, że jest to także czas, w którym wciąż trzeba torować drogi prowadzÄ…ce do SÅ‚owa Bożego, nie tylko nie zapominajÄ…c o koniecznoÅ›ci poÅ›wiÄ™cania szczególnej uwagi tym, którzy poszukujÄ…, lecz traktujÄ…c to jako pierwszy krok ewangelizacji. Nowe Å›rodki umożliwiajÄ… nawiÄ…zanie kontaktu z wyznawcami wszystkich religii, z niewierzÄ…cymi i przedstawicielami różnych kultur, toteż duszpasterstwo w Å›wiecie cyfrowym musi pamiÄ™tać także o tych, którzy nie wierzÄ…, sÄ… zniechÄ™ceni, a w sercu majÄ… pragnienie absolutu i nieprzemijajÄ…cej prawdy. Podobnie jak prorok Izajasz, który zdoÅ‚aÅ‚ wyobrazić sobie dom modlitwy dla wszystkich narodów (por. Iz 56,7), czy i my nie możemy uznać, że w Sieci — podobnie jak na dziedziÅ„cu pogan w ÅšwiÄ…tyni Jerozolimskiej — może znaleźć siÄ™ miejsce również dla tych, którzy Boga jeszcze nie znajÄ…?
5 Rozwój nowych technologii i, ogólnie, caÅ‚y Å›wiat cyfrowy stanowiÄ… wielkie bogactwo dla wszystkich ludzi razem oraz dla czÅ‚owieka jako bytu indywidualnego, a także sÄ… bodźcem do spotkania i dialogu. StanowiÄ… one jednak również wielkÄ… szansÄ™ dla wierzÄ…cych. Å»adna droga nie może bowiem i nie powinna być zamkniÄ™ta dla tych, którzy w imiÄ™ Chrystusa ZmartwychwstaÅ‚ego starajÄ… siÄ™ w coraz wiÄ™kszym stopniu zbliżać do drugiego czÅ‚owieka. Nowe media dajÄ… zatem przede wszystkim kapÅ‚anom wciąż nowe i z duszpasterskiego punktu widzenia nieograniczone perspektywy, co zachÄ™ca ich do wykorzystania powszechnego wymiaru KoÅ›cioÅ‚a w budowaniu wielkiej i rzeczywistej wspólnoty; do dawania w dzisiejszym Å›wiecie Å›wiadectwa nowego życia, które rodzi siÄ™ ze sÅ‚uchania Ewangelii Jezusa, odwiecznego Syna, który przyszedÅ‚, aby nas zbawić. Nie można zapominać jednak, że źródÅ‚em skutecznoÅ›ci posÅ‚ugi jest przede wszystkim Chrystus, którego kapÅ‚an spotyka i sÅ‚ucha w modlitwie, gÅ‚osi poprzez kaznodziejstwo i Å›wiadectwo wÅ‚asnego życia, którego poznaje, miÅ‚uje i celebruje w sakramentach, przede wszystkim w NajÅ›wiÄ™tszej Eucharystii i sakramencie pojednania.
Was, drodzy kapÅ‚ani, ponownie zachÄ™cam, byÅ›cie w mÄ…dry sposób wykorzystywali te wyjÄ…tkowe możliwoÅ›ci, jakie daje wspóÅ‚czesna komunikacja. Niech Pan uczyni z was żarliwych gÅ‚osicieli Dobrej Nowiny także na nowej agorze, jakÄ… stworzyÅ‚y dzisiejsze Å›rodki przekazu.
Życząc wam tego, proszę Matkę Bożą i Świętego Proboszcza z Ars o opiekę nad wami i z serca udzielam każdemu Apostolskiego Błogosławieństwa.
Watykan, 24 stycznia 2010 roku, wspomnienie św. Franciszka Salezego
BENEDYKT XVI
ŹródÅ‚o:
© L'Osservatore Romano (3/2010) (tekst)
© Fundacja „Opoka”, www.opoka.org.pl, (opracowanie wersji elektronicznej)
Numeracja akapitów oraz pogrubienie niektórych fragmentów tekstu pochodzÄ… od redaktorów strony.
Patroni medialni: