Autor: Joanna StaniÅ›-Rzepka
klasy V-VIII (2 jednostki lekcyjne)
Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
• analiza i interpretacja myÅ›li zawartych w OrÄ™dziu papieża Franciszka na 54. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu;
• ukazanie historii życia znanych i nieznanych „bohaterów wiary”;
• ksztaÅ‚towanie postawy otwartoÅ›ci na „tkanie” historii życia.
TreÅ›ci nauczania – wymagania szczegóÅ‚owe:
Wiadomości:
Uczeń po katechezie:
• wyjaÅ›nia, co to znaczy „oddychać prawdÄ… dobrych historii”;
• przedstawia wybrane historie „bohaterów wiary”;
• definiuje Pismo ÅšwiÄ™te jako HistoriÄ™ historii;
• opowiada o „historiach pachnÄ…cych EwangeliÄ…” oraz o przykÅ‚adach z codziennego życia;
• redaguje za pomocÄ… story cubes historiÄ™ pt. Jeden dzieÅ„ z życia… Ja jako bohater wiary.
Umiejętności:
• podaje przykÅ‚ady życia „bohaterów wiary”;
• uzasadnia potrzebÄ™ „tkania” dobrych historii.
Postawy:
• wyraża gotowość do przyjÄ™cia Historii historii;
• inicjuje dziaÅ‚ania wolontariatu.
Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody dydaktyczne: rozmowa kierowana, słowa klucze, sieć relacji, storytelling z wykorzystaniem story cubes1, redagowanie e-booka lub przygotowanie lapbooka, niedokończone zdania, wystawa prac.
Åšrodki dydaktyczne: krosno, kawaÅ‚ki wÅ‚óczki (dla każdego ucznia jeden), fragmenty OrÄ™dzia papieża Franciszka na 54. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu, story cubes actions (zestaw na 4-5 osób), tablety z dostÄ™pem do internetu (opcjonalnie), zestawy kreatywne: teczki, kolorowe kartki, gotowe szablony do lapbooka2, klej, flamastry, kredki.
Schemat zajęć
I. Wprowadzenie
1. Propozycja modlitwy na rozpoczęcie:
O Panie, uczyń z nas narzędzia Twojego pokoju,
abyśmy siali miłość, tam gdzie panuje nienawiść;
wybaczenie, tam gdzie panuje krzywda;
jedność, tam gdzie panuje rozłam;
prawdę, tam gdzie panuje błąd;
wiarÄ™, tam gdzie panuje zwÄ…tpienie;
nadziejÄ™, tam gdzie panuje rozpacz;
światło, tam gdzie panuje mrok;
radość, tam gdzie panuje smutek.
Spraw, abyśmy mogli nie tyle szukać pociechy,
co pociechę dawać;
nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć;
nie tyle szukać miłości, co kochać;
albowiem dajÄ…c – otrzymujemy,
wybaczajÄ…c – zyskujemy przebaczenie,
a umierajÄ…c – rodzimy siÄ™ do wiecznego życia.
Przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego. Amen3.
2. Zapowiadamy, że podczas zajęć spróbujemy odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie:
Co to znaczy tkać historie życia?
Rozdajemy uczniom kawaÅ‚ki wÅ‚óczki; wyjaÅ›niamy, do czego sÅ‚uży krosno, nastÄ™pnie polecamy utkanie fragmentu kilimu (opcjonalnie jedno krosno na 4-5 osób).
3. Rozmowa kierowana:
• Czy, a jeÅ›li tak, to w jaki sposób, udaÅ‚o siÄ™ wam utkać fragment kilimu?
• Co uÅ‚atwiaÅ‚o wam, a co utrudniaÅ‚o wspólnÄ… pracÄ™?
4. Podsumowujemy pracÄ™ uczniów; doceniamy ich wkÅ‚ad i zaangażowanie. PodkreÅ›lamy, że dziÄ™ki temu, iż poÅ‚Ä…czyli kawaÅ‚ki wÅ‚óczki, udaÅ‚o im siÄ™ utkać piÄ™kny fragment kilimu. Zaznaczamy, że każdy z nich byÅ‚ potrzebny, każdy z nich jest wspóÅ‚twórcÄ… dzieÅ‚a, częściÄ… pewnej historii…
5. Zapoznajemy uczniów z Nacobezu:
• Na dzisiejszych zajÄ™ciach utkasz fragment kilimu, by zrozumieć OrÄ™dzie papieża Franciszka na 54. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu;
• odkryjesz, jak piÄ™kne sÄ… historie życia znanych i nieznanych bohaterów wiary;
• wymyÅ›lisz w oparciu o story cubes historiÄ™ pt. Jeden dzieÅ„ z życia… Ja jako bohater wiary;
• utworzysz e-book za pomocÄ… aplikacji https://app.writereader.com lub lapbook nt. bohatera wiary.
II. Analiza OrÄ™dzia na 54. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu
1. Wprowadzamy uczniów w najważniejsze informacje nt. historii orÄ™dzi papieży na Åšwiatowe Dni Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu.
Po raz pierwszy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu obchodzono na polecenie PawÅ‚a VI w niedzielÄ™ 7 maja 1967 r. Pierwsze orÄ™dzie z okazji obchodów tego dnia papież ogÅ‚osiÅ‚ już 1 maja 1967 r. Od tamtego czasu staÅ‚o siÄ™ tradycjÄ…, że papieże ogÅ‚aszajÄ… z pewnym wyprzedzeniem najpierw hasÅ‚o, a nastÄ™pnie orÄ™dzie na dany dzieÅ„. PoczÄ…tkowo dokument taki ukazywaÅ‚ siÄ™ tuż przed samym Dniem Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu, ale od 1986 r., gdy obchodzony byÅ‚ on po raz 20., przyjÄ…Å‚ siÄ™ zwyczaj, że orÄ™dzie Ojca ÅšwiÄ™tego nosi datÄ™ 24 stycznia. Tego dnia KoÅ›cióÅ‚ katolicki wspomina Å›w. Franciszka Salezego, którego Pius XI ogÅ‚osiÅ‚ w 1923 r. patronem pisarzy katolickich i dziennikarzy. HasÅ‚o natomiast jest ogÅ‚aszane zgodnie z tradycjÄ… w dniu 29 wrzeÅ›nia, w Å›wiÄ™to ÅšwiÄ™tych ArchanioÅ‚ów MichaÅ‚a, RafaÅ‚a i Gabriela – Å›w. Gabriel ArchanioÅ‚ jest bowiem patronem radiowców. (…) Do tej pory PaweÅ‚ VI ogÅ‚osiÅ‚ 12 takich dokumentów, Jan PaweÅ‚ II – 27, Benedykt XVI – 8, a od roku 2014 tradycjÄ™ tÄ™ kontynuuje papież Franciszek. W wiÄ™kszoÅ›ci krajów dzieÅ„ ten obchodzi siÄ™ w niedzielÄ™ przed uroczystoÅ›ciÄ… ZesÅ‚ania Ducha ÅšwiÄ™tego, ale episkopaty krajowe mogÄ… też wyznaczać wÅ‚asne daty tego dnia. I tak w Polsce jest on obchodzony w trzeciÄ… niedzielÄ™ wrzeÅ›nia4.
2. Dzielimy uczniów na pięć grup 4-5-osobowych. Każda z grup otrzymuje wskazany fragment orÄ™dzia. Polecamy uczniom zapoznanie siÄ™ z OrÄ™dziem papieża Franciszka na 54. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu.
Grupa I – Tkanie historii
Od maÅ‚ego mamy gÅ‚ód historii, tak jak mamy pragnienie jedzenia. MogÄ… one mieć formÄ™ bajek, powieÅ›ci, filmów, pieÅ›ni, wiadomoÅ›ci… Te historie wpÅ‚ywajÄ… na nasze życie, nawet jeÅ›li nie jesteÅ›my tego Å›wiadkami. CzÄ™sto decydujemy, co jest wÅ‚aÅ›ciwe albo co jest bÅ‚Ä™dne, w oparciu o osoby lub historie, które sobie przyswoiliÅ›my. Opowiadania majÄ… na nas wpÅ‚yw, utrwalajÄ… nasze przekonania i nasze postawy, mogÄ… pomóc nam zrozumieć siebie i powiedzieć kim jesteÅ›my.
CzÅ‚owiek (…) potrzebuje wypowiedzenia siebie, „wyrażenia siebie” poprzez historie, aby utrwalić swoje życie. (…)
Historie wszystkich czasów majÄ… wspólny „szkielet”: struktura zakÅ‚ada obecność „bohaterów”, także tych zwyczajnych, którzy, by podążać za marzeniem, mierzÄ… siÄ™ z trudnymi sytuacjami, podejmujÄ… walkÄ™ ze zÅ‚em, wzmocnieni siÅ‚Ä… miÅ‚oÅ›ci, która czyni ich odważnymi. ZanurzajÄ…c siÄ™ w tych historiach, możemy odnaleźć heroiczne motywacje, aby zmierzyć siÄ™ z życiowymi wyzwaniami5.
Grupa II – Nie wszystkie historie sÄ… dobre
Ile historii narkotyzuje nas, próbujÄ…c przekonać, że aby być szczęśliwymi, ciÄ…gle potrzebujemy mieć, posiadać i konsumować. Prawie nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo stajemy siÄ™ żądnymi plotek i obmów, ile przemocy i faÅ‚szu pochÅ‚aniamy. CzÄ™sto w sieci komunikacyjnej, zamiast budujÄ…cych opowiadaÅ„, które sÄ… spoiwem wiÄ™zi spoÅ‚ecznych i kulturowych, powstajÄ… historie destrukcyjne i prowokacyjne, które niszczÄ… i rwÄ… delikatne nici wspóÅ‚istnienia. (…) Nie tworzy siÄ™ wtedy ludzkiej historii, ale odziera siÄ™ czÅ‚owieka z jego godnoÅ›ci.
(…) W epoce, w której faÅ‚szerstwo ukazuje siÄ™ jako coraz bardziej wyrafinowane i osiÄ…ga zastraszajÄ…cy poziom (deepfake), potrzebujemy mÄ…droÅ›ci, aby zebrać i stworzyć opowiadania piÄ™kne, prawdziwe i dobre. Potrzebujemy odwagi, aby odrzucić te faÅ‚szywe i zÅ‚owrogie. Potrzebujemy cierpliwoÅ›ci i rozeznania, aby odkryć historie, które pomogÄ… nam nie zagubić siÄ™ poÅ›ród tylu dzisiejszych utrapieÅ„, historii, które postawiÄ… w Å›wietle prawdÄ™ o tym, kim jesteÅ›my, także w niedostrzeganym, codziennym heroizmie6.
Grupa III – Historia historii
Pismo ÅšwiÄ™te jest HistoriÄ… historii. Ile zdarzeÅ„, ludów, osób nam przedstawia! Ona ukazuje od samego poczÄ…tku Boga, który jest równoczeÅ›nie Stworzycielem i Narratorem. Gdy On wypowiada swoje SÅ‚owo, rzeczy stajÄ… siÄ™ (por. Rdz 1). (…) Nie urodziliÅ›my siÄ™ dokoÅ„czeni, potrzebujemy być nieustannie „tworzeni” i „stajÄ…cy siÄ™”. Å»ycie zostaÅ‚o nam dane jako zaproszenie, aby nieustannie tkać ten „wspaniaÅ‚y cud”, którym jesteÅ›my. W tym znaczeniu Biblia jest wielkÄ… historiÄ… miÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy Bogiem a ludzkoÅ›ciÄ…. W jej centrum znajduje siÄ™ Jezus: Jego życie jest speÅ‚nieniem planu miÅ‚oÅ›ci Boga do czÅ‚owieka i równoczeÅ›nie historii miÅ‚oÅ›ci czÅ‚owieka do Boga. CzÅ‚owiek bÄ™dzie w ten sposób wezwany, z pokolenia na pokolenie, do opowiedzenia i zachowania w pamiÄ™ci najważniejszych wydarzeÅ„ tej Historii historii, tych narracji, zdolnych do przekazania sensu tego, co siÄ™ wydarzyÅ‚o. (…) Sam Jezus opowiadaÅ‚ o Bogu nie poprzez abstrakcyjne wywody, ale poprzez przypowieÅ›ci, krótkie opowiadania, historie wziÄ™te z codziennego życia. Tutaj życie staje siÄ™ historiÄ…, a nastÄ™pnie dla sÅ‚uchacza historia staje siÄ™ życiem7.
Grupa IV – Historia, która siÄ™ odnawia
Historia Chrystusa nie jest dziedzictwem przeszÅ‚oÅ›ci, jest naszÄ… historiÄ…, zawsze aktualnÄ…. Ona mówi, że Bóg wziÄ…Å‚ sobie do serca czÅ‚owieka – nasze ciaÅ‚o, naszÄ… historiÄ™, aż do stania siÄ™ czÅ‚owiekiem, ciaÅ‚em i historiÄ…. Mówi nam także, że nie istniejÄ… historie ludzkie nieznaczÄ…ce i maÅ‚e (…) W historii każdego czÅ‚owieka Bóg objawia historiÄ™ swojego Syna, który zszedÅ‚ na ziemiÄ™ (…) Każdy z nas zna różne historie pachnÄ…ce EwangeliÄ…, które daÅ‚y Å›wiadectwo MiÅ‚oÅ›ci przemieniajÄ…cej życie. Te historie zasÅ‚ugujÄ… na dzielenie siÄ™ nimi, na opowiadanie ich, na ożywianie ich w każdym czasie, w każdym jÄ™zyku, poprzez wszystkie Å›rodki komunikowania8.
Grupa V – Historia, która nas odnawia
Duch ÅšwiÄ™ty może pisać w naszych sercach, odnawiajÄ…c w nas pamięć tego, kim jesteÅ›my w oczach Boga. Kiedy przypominamy sobie o miÅ‚oÅ›ci, która nas stworzyÅ‚a i zbawiÅ‚a, kiedy wsÄ…czamy miÅ‚ość w nasze codzienne historie, kiedy tkamy miÅ‚osierdziem ramy naszych dni, wtedy przekÅ‚adamy kolejnÄ… stronÄ™. Nie jesteÅ›my już wiÄ™cej wplÄ…tani w narzekanie i smutki, powiÄ…zane z chorÄ… pamiÄ™ciÄ…, która zamyka serce, ale otwieramy je na innych, otwieramy siÄ™ na wizjÄ™ samego Narratora. Opowiadanie Bogu naszej historii nigdy nie jest bezużyteczne, nawet wtedy, gdy kronika wydarzeÅ„ pozostaje niezmienna, zmienia siÄ™ jednak sens i perspektywa. Opowiadać o sobie Panu to wejść w jego wspóÅ‚czujÄ…ce spojrzenie miÅ‚oÅ›ci dla nas i dla innych. Jemu możemy opowiedzieć historie, które przeżywamy, zanieść Mu osoby, powierzyć różne sytuacje. Z Nim możemy ponownie poÅ‚Ä…czyć tkankÄ™ życia, zszyć pÄ™kniÄ™cia i wyrwy. Jak bardzo tego wszyscy potrzebujemy!
Pod spojrzeniem Narratora – jedynego, który ma ostateczny punkt widzenia – przybliżmy siÄ™ z kolei do bohaterów, do naszych braci i sióstr, stojÄ…cych obok nas, uczestników dzisiejszych historii. Tak, ponieważ nikt nie jest statystÄ… na scenie Å›wiata i historia każdego jest otwarta na możliwÄ… zmianÄ™9.
3. Po zapoznaniu siÄ™ z fragmentem orÄ™dzia każda grupa wypisuje 6 sÅ‚ów kluczy ze wskazanego fragmentu. Uczniowie wpisujÄ… sÅ‚owa klucze do szablonu, a potem ukÅ‚adajÄ… z nimi zdania, które zapisujÄ… na liniach. W ten sposób za pomocÄ… metody sieci relacji tworzÄ… notatkÄ™ graficznÄ…. Po wykonaniu zadania prezentujÄ… na forum pracÄ™, ukazujÄ…c najważniejsze przesÅ‚anie danego fragmentu.
Przykład
Grupa III – Historia historii
a) Wypisujemy słowa klucze, np. Pismo Święte, Historia historii, Narrator, Jezus, życie, człowiek.
b) Wpisujemy słowa klucze do szablonu.
c) NastÄ™pnie ukÅ‚adamy zdania z tymi sÅ‚owami i zapisujemy na liniach (nawiÄ…zujemy do treÅ›ci wskazanego fragmentu orÄ™dzia). W ten sposób tworzymy notatkÄ™ graficznÄ….
3. Podsumowujemy: papież Franciszek w orÄ™dziu mówi, że każdy z nas potrzebuje „oddychać prawdÄ… dobrych historii”, bo tylko „dobra historia jest w stanie przekroczyć granice czasu i przestrzeni. Pomimo upÅ‚ywu wieków pozostaje aktualna, ponieważ daje pokarm życiu”.
4. Kolejne zadanie to poznanie dobrych historii. Każda z grup losuje kopertÄ™, w której znajduje siÄ™ imiÄ™ i nazwisko bohatera wiary. Zadaniem grupy jest zdobycie informacji, przygotowanie i zabranie materiaÅ‚ów do wykonania lapbooków10 lub e-booków11.
Propozycje bohaterów wiary:
Grupa I – Å›w. Jan PaweÅ‚ II12
Grupa II – Å›w. Matka Teresa z Kalkuty13
Grupa III – Å›w. Joanna Beretta Molla14
Grupa IV – doktor Wanda BÅ‚eÅ„ska15
Grupa V – nieznany bohater wiary z parafii, sÄ…siedztwa…
5. Rozpoczynamy od prezentacji lapbooków lub e-booków; poznajemy historiÄ™ życia bohaterów wiary – Å›wiÄ™tych znanych z imienia i tych nieznanych. (PropozycjÄ… może być przygotowanie wystawy lapbooków lub zamieszczenie e-booków na www szkoÅ‚y).
Podsumowujemy pracÄ™ uczniów, zwracamy uwagÄ™, że dziÄ™ki tym historiom Pan Bóg odnawia i nasze historie – jak czytamy w orÄ™dziu: Kiedy tkamy miÅ‚osierdziem ramy naszych dni, wtedy przekÅ‚adamy kolejnÄ… stronÄ™.
6. Każda grupa otrzymuje komplet kostek do gry story cubes actions; zgodnie z regułami gry uczestnicy wyrzucają kostki i tworzą historyjkę na określony temat, np.
Jeden dzieÅ„ z życia… Ja jako bohater wiary. Pewnego dnia… (dzieÅ„ dobrych uczynków). Uczestnicy zapisujÄ… swoje historie i przedstawiajÄ… pozostaÅ‚ym grupom.
16
7. Po prezentacji storytelling zwracamy uwagÄ™ na fakt, że każdy z nas jest powoÅ‚any do tego, by czynić dobro, by być narzÄ™dziem w rÄ™ku Boga, by być fragmentem wÅ‚óczki… „Z Nim możemy poÅ‚Ä…czyć tkankÄ™, zszyć pÄ™kniÄ™cia i wyrwy”.
III. Zakończenie
1. Dokończ zdania:
• Oddychać prawdÄ… dobrych historii to…
• Nie wszystkie historie sÄ… dobre i dlatego…
• Najważniejsza Historia historii zawarta jest…
• Historie pachnÄ…ce EwangeliÄ… to historie…
• Panu Bogu możemy opowiedzieć nasze historie, ponieważ…
2. Propozycja modlitwy na zakończenie:
Maryjo, Niewiasto i Matko, Ty tkaÅ‚aÅ› w Å‚onie SÅ‚owo Boże, Ty opowiadaÅ‚aÅ› swoim życiem wspaniaÅ‚e dzieÅ‚a Boga. WysÅ‚uchaj naszych historii, zachowaj je w swoim sercu i uczyÅ„ swoimi, również wtedy, gdy nikt nie chce ich sÅ‚uchać. Naucz nas rozpoznawać dobry wÄ…tek, który kieruje historiÄ…. Wejrzyj na caÅ‚y splot wÄ™zÅ‚ów, w które uwikÅ‚ane jest nasze życie, paraliżujÄ…cych naszÄ… pamięć. Twoje delikatne rÄ™ce mogÄ… rozwiÄ…zać każdy wÄ™zeÅ‚. Niewiasto Ducha, Matko zaufania, inspiruj także nas. Pomagaj nam tworzyć historie pokoju, historie przyszÅ‚oÅ›ci. I wskazuj nam drogÄ™ wspólnego podążania17.
3. Opcjonalnie dla chętnych.
Proponujemy uczniom wyhaftowanie obrazka18 – prezentu np. dla osób starszych z Domu Pogodnej Jesieni, wspólne odwiedzenie chorych w hospicjum, samotnych z sÄ…siedztwa… W ten sposób możemy „tkać” zupeÅ‚nie nowe, dobre historie…
Joanna StaniÅ›-Rzepka – doktor katechetyki, nauczyciel religii w Szkole Podstawowej w Åšnieciskach, doradca katechetyczny archidiecezji poznaÅ„skiej, prowadzÄ…ca zajÄ™cia na WT UAM w Poznaniu, w Szkole Katechistów Archidiecezji PoznaÅ„skiej, autorka szkoleÅ„ i kursów dla nauczycieli religii.
1. http://www.storycubes.pl/ (dostęp z dnia 25.04.2020).
2. https://webowadbp.wixsite.com/lapbook/jak-zrobic (dostęp z dnia 25.04.2020).
3. https://misericors.org/modlitwa-franciszkanska-o-panie-uczyn-z-nas-narzedzia-twojego-pokoju/ (dostęp z dnia 25.04.2020).
4. https://www.paulus.org.pl/212,o-oredziu (dostęp z dnia 30.04.2020).
5. https://www.paulus.org.pl/852,54-swiatowy-dzien-srodkow-spolecznego-przekazu-franciszek-2020 (dostęp z dnia 30.04.2020).
6. Jw.
7. Jw.
8. Jw.
9. Jw.
10. https://www.pinterest.pt/pin/394205773613631547/ (dostęp z dnia 25.04.2020).
11. https://app.writereader.com (dostęp z dnia 25.04.2020).
12. https://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/10-22a.php3 (dostęp z dnia 25.04.2020).
13. https://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/09-05a.php3 (dostęp z dnia 25.04.2020).
14. https://www.brewiarz.pl/czytelnia/swieci/04-28c.php3 (dostęp z dnia 25.04.2020).
15. https://wandablenska.pl/ (dostęp z dnia 25.04.2020).
16. http://www.storycubes.pl/ (dostęp z dnia 31.10.2016).
17. https://www.paulus.org.pl/852,54-swiatowy-dzien-srodkow-spolecznego-przekazu-franciszek-2020 (dostęp z dnia 25.04.2020).
18. https://www.coricamo.pl/ (dostęp z dnia 25.04.2020).
Patroni medialni: