Autor: Aneta Rayzacher-Majewska
klasy 1-4 szkoły podstawowej
lekcja może być zrealizowana na dwóch jednostkach dydaktycznych – wówczas katecheta decyduje, które dziaÅ‚ania wykona na pierwszej, a które na drugiej lekcji
Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
TreÅ›ci nauczania – wymagania szczegóÅ‚owe:
Wiadomości
Po lekcji uczeń:
Umiejętności:
Postawy:
Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa lub w parach, indywidualna.
Metody dydaktyczne: pogadanka, opowiadanie, miniwykÅ‚ad, analiza tekstu, burza mózgów, niedokoÅ„czone zdania, przeglÄ…d czasopism, praca plastyczna, krzyżówka (ew. koÅ‚o fortuny lub wisielec).
Åšrodki dydaktyczne: fragmenty OrÄ™dzia na 55. ÅšDÅšSP; wydruki z zaÅ‚Ä…cznika 1, ew. obrazki lub teksty do niedokoÅ„czonych zdaÅ„, wzory plakatów z zaÅ‚. 2 dla uczniów, szablony gazety w iloÅ›ci odpowiadajÄ…cej liczbie uczniów.
Schemat zajęć
I. Wprowadzenie
1. Propozycja modlitwy na rozpoczÄ™cie: Akt wiary lub Å›piew (w mÅ‚odszych klasach „Uszy, oczy, rÄ™ce dwie…”, w starszych klasach „Otwórz me oczy, chcÄ™ widzieć Jezusa” lub inny utwór o podobnej treÅ›ci).
2. Wskazujemy konkretnych uczniów i prosimy o opowiedzenie, jak wyglÄ…da np.: lotnisko w Kuala Lumpur, książka do religii dziecka w Hiszpanii, koÅ›cióÅ‚ w Morogoro w Tanzanii; jak siÄ™ mówi „dzieÅ„ dobry” w jÄ™zyku suahili, po chiÅ„sku itp.
Alternatywnie opowiadamy historiÄ™ Ani:
Ania przyjechała z mamą na weekend do babci. Dojeżdżając do domu babci, widziała kilka razy plakaty zachęcające do odwiedzenia nowo otwartego placu zabaw.
– Czy bÄ™dziemy mogÅ‚y tutaj przyjść? – dopytaÅ‚a za każdym razem mamÄ™.
– Dobrze, przyjdziemy po obiedzie.
Po serdecznym przywitaniu z babcią i pysznym obiedzie Ania przypomniała mamie, że miały iść na plac zabaw. Babcia słysząc o tym, powiedziała:
– Idźcie koniecznie, jest naprawdÄ™ Å‚adny i jest na nim wiele atrakcji! WidziaÅ‚am wczoraj, gdy wracaÅ‚am z targu.
Mama z Anią zachęcone przez babcię poszły na plac.
– Mamo, a czy w ogóle wiesz, gdzie idziemy? – zapytaÅ‚a Ania, gdy po kilku minutach skrÄ™caÅ‚y w kolejnÄ… uliczkÄ™, a placu wciąż nie byÅ‚o widać.
– Taaak – powiedziaÅ‚a niepewnie mama. – To bÄ™dzie gdzieÅ› tutaj… Albo tam…
Mama rozglądała się bezradnie, wreszcie przyznała:
– Przepraszam, Aniu, ale dawno mnie tu nie byÅ‚o… pogubiÅ‚am siÄ™, a nie mam telefonu, by zapytać babciÄ™ lub sprawdzić, jak dojść. Musimy wrócić.
WróciÅ‚y zmÄ™czone, a babcia od progu zapytaÅ‚a:
– Co tak szybko wróciÅ‚yÅ›cie? Nie podobaÅ‚o siÄ™ wam?
Ania opowiedziała babci, jak wędrowały po mieście, jednak nie udało się im znaleźć nowego placu. Babcia wstała z krzesła, zdjęła fartuch i powiedziała:
– Chodźcie, zobaczycie, gdzie on jest. To naprawdÄ™ blisko – dodaÅ‚a, widzÄ…c przestraszone spojrzenie Ani.
Babcia jak zwykle miaÅ‚a racjÄ™ – już za pięć albo siedem minut oczom Ani ukazaÅ‚ siÄ™ piÄ™kny plac. ByÅ‚y na nim huÅ›tawki, zjeżdżalnie, drabinki i domki… tyle atrakcji, że dziewczynka nie zdążyÅ‚a skorzystać ze wszystkich przed wieczorem. PostanowiÅ‚a wrócić tu jutro.
– Skoro już przyszÅ‚yÅ›my i zobaczyÅ‚yÅ›my, gdzie jest plac, jutro nie bÄ™dziemy miaÅ‚y problemu z jego znalezieniem! – powiedziaÅ‚a mama, przytulajÄ…c AniÄ™.
AnalizujÄ…c opowiadanie, podkreÅ›lamy, że mama nie wiedziaÅ‚a, gdzie jest plac zabaw i zwracamy uwagÄ™ na sÅ‚owa babci oraz fakt, że zaprowadziÅ‚a goÅ›ci na plac, bo wiedziaÅ‚a, gdzie on jest. WczeÅ›niej też już go widziaÅ‚a, wiÄ™c mogÅ‚a ocenić (można np. zachÄ™cić uczniów do uÅ‚ożenia alternatywnego zakoÅ„czenia, w którym babcia też by nie wiedziaÅ‚a, gdzie jest plac). PodsumowujÄ…c, stwierdzamy, że nie możemy powiedzieć innym tego, czego sami nie wiemy – czego nie widzieliÅ›my, nie sÅ‚yszeliÅ›my i odwrotnie.
3. Zwracamy uwagÄ™ na to, że niektóre osoby majÄ… takÄ… pracÄ™, że przekazujÄ… innym informacje, ważne rzeczy. Jaki zawód polega na przekazywaniu innym wiadomoÅ›ci? (wÅ›ród różnych odpowiedzi oczekujemy, że padnie odpowiedź „dziennikarz”. W razie potrzeby naprowadzamy uczniów).
4. Zapoznajemy uczniów z Nacobezu:
II. Analiza OrÄ™dzia na 55. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu
1. Zwracamy uwagę na to, że papież Franciszek też podpowiada, jaki powinien być dziennikarz:
Dziennikarstwo, jako opowiadanie o rzeczywistoÅ›ci, wymaga zdolnoÅ›ci pójÅ›cia tam, dokÄ…d nikt nie idzie – ruszenia siÄ™ i pragnienia zobaczenia. CiekawoÅ›ci, otwartoÅ›ci, pasji. Musimy dziÄ™kować za odwagÄ™ i zaangażowanie wielu profesjonalistów – dziennikarzy, operatorów filmowych, montażystów, reżyserów, którzy czÄ™sto pracujÄ… z wielkim narażeniem – za to, że dziÅ› znamy, na przykÅ‚ad, trudnÄ… sytuacjÄ™ mniejszoÅ›ci przeÅ›ladowanych w różnych częściach Å›wiata; że zostaÅ‚y ujawnione wielkie nadużycia wÅ‚adzy i niesprawiedliwość wobec ubogich i wobec stworzenia; że wiele zapomnianych wojen zostaÅ‚o opowiedzianych. ByÅ‚oby wielkÄ… stratÄ…, nie tylko dla informacji, ale dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa i demokracji, gdyby zabrakÅ‚o tych gÅ‚osów – zubożeniem dla naszego czÅ‚owieczeÅ„stwa[1].
2. Podajemy najważniejsze informacje nt. orÄ™dzi papieży na Åšwiatowe Dni Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu – ich historii, adresatów, datÄ™ obchodów oraz datÄ™ pisania przez papieża orÄ™dzia na ten dzieÅ„.
3. PodkreÅ›lamy znaczenie zobaczenia na wÅ‚asne oczy czy doÅ›wiadczenia tego, o czym chce siÄ™ mówić innym:
W przekazie nic nigdy nie może w peÅ‚ni zastÄ…pić zobaczenia na wÅ‚asne oczy. Niektórych rzeczy można siÄ™ nauczyć jedynie z wÅ‚asnego doÅ›wiadczenia. Porozumiewamy siÄ™ nie tylko sÅ‚owami, ale oczami, tonem gÅ‚osu, gestami. Wielka atrakcyjność Jezusa dla tego, kto Go spotykaÅ‚, wynikaÅ‚a z prawdziwoÅ›ci Jego gÅ‚oszenia, ale skuteczność tego, co mówiÅ‚, byÅ‚a zwiÄ…zana z Jego spojrzeniem, Jego postawÄ…, a nawet z Jego milczeniem. Uczniowie nie tylko sÅ‚uchali Jego sÅ‚ów, patrzyli na Niego, gdy mówiÅ‚ (…). SÅ‚owo jest skuteczne tylko wtedy, gdy je „widać”, tylko wtedy, gdy wÅ‚Ä…cza nas w doÅ›wiadczenie, w dialog. Z tego powodu „chodź i zobacz” miaÅ‚o i ma zasadnicze znaczenie[2].
4. Odczytujemy fragmenty biblijne, zalecajÄ…c uczniom zwrócenie uwagi na powtarzajÄ…ce siÄ™ sÅ‚owa Jezusa i jego uczniów:
5. Podajemy (ew. zapisujemy) temat: „Chodź i zobacz” – 55. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu.
6. WieszajÄ…c kolejne grafiki z zaÅ‚Ä…cznika 1, odczytujemy fragmenty orÄ™dzia, zwracajÄ…c uwagÄ™ na ich istotne przesÅ‚anie (poprzedza cytaty, bÄ™dzie przydatne uczniom w dalszej pracy, wiÄ™c można zapisać te hasÅ‚a na tablicy, a jeÅ›li posÅ‚ugujemy siÄ™ rzutnikiem – zaznaczamy je kolorem).
Przykład
1. Burza mózgów – jaki powinien być dobry dziennikarz? Uczniowie podajÄ… swoje propozycje (można rozgraniczyć na dziennikarza prasowego, telewizyjnego, radiowego, internetowego). Uczniowie klasy 4 mogÄ… zrobić to w ramach pracy w grupie w formie ogÅ‚oszenia o poszukiwanym dziennikarzu – każda grupa szukaÅ‚aby pracownika do innego medium. W przypadku pisania ogÅ‚oszenia uczniowie muszÄ… uwzglÄ™dnić wobec dziennikarzy wymagania z orÄ™dzia: być gotowi do zdzierania butów, mieć odwagÄ™, znać szanse i puÅ‚apki w sieci, zobaczyć na wÅ‚asne oczy.
2. Przedstawiamy wybrane postaci Å›wiÄ™tych i bÅ‚ogosÅ‚awionych zwiÄ…zanych z dziennikarstwem, np. Å›w. Maksymiliana MariÄ™ Kolbego (zaÅ‚ożyciela Rycerza Niepokalanej i Rycerzyka Niepokalanej) i bÅ‚. MariÄ™ TeresÄ™ LedóchowskÄ… (zaÅ‚ożycielkÄ™ Murzynka i Echa z Afryki), Å›w. Franciszka Salezego, zwracajÄ…c uwagÄ™ na sposób ich dziaÅ‚ania. Warto wspomnieć także Carlo Acutisa i tworzonÄ… przez niego stronÄ™. PodkreÅ›lamy, że oni swoje umiejÄ™tnoÅ›ci dziennikarskie wykorzystali do najważniejszego dla nich przekazu – przekazu Dobrej Nowiny. Poszli za Jezusem i zobaczyli, że ma On „sÅ‚owa życia wiecznego”.
3. ZachÄ™camy uczniów do zgÅ‚aszania siÄ™ do zabawy lub wybieramy osoby, których zadaniem bÄ™dzie uÅ‚ożyć zdanie zaczynajÄ…ce siÄ™ od sÅ‚ów „Chodź i zobacz…”. Dla utrudnienia uczeÅ„ wymyÅ›lajÄ…cy zdanie może losować rysunek lub kartkÄ™ z nazwÄ… osoby, która takie zdanie wypowiada (lub parÄ… osób – wówczas można zaproponować dialogi, w których oboje uczestników musi powiedzieć do swojego rozmówcy zdanie zaczynajÄ…ce siÄ™ w ten sposób), np. maÅ‚a dziewczynka, nastoletni chÅ‚opiec, tata, babcia, nauczyciel, lekarz, listonosz, sprzedawca, strażak, policjant itp.
Alternatywnie uczniowie po kolei dzielÄ… siÄ™ z innymi czymÅ›, co widzieli lub sÅ‚yszeli, budujÄ…c wypowiedź wg wzoru: WidziaÅ‚am/-em na wÅ‚asne oczy jak…/ SÅ‚yszaÅ‚am/-em na wÅ‚asne uszy, że… (można zawÄ™zić wypowiedzi do tematyki religijnej, by byÅ‚o nawiÄ…zanie do wspomnianych Å›wiÄ™tych i bÅ‚ogosÅ‚awionych, np. widziaÅ‚em na wÅ‚asne oczy, jak nasza pani od angielskiego byÅ‚a w niedzielÄ™ w koÅ›ciele; sÅ‚yszaÅ‚em na wÅ‚asne uszy, jak ksiÄ…dz w czasie Mszy przypominaÅ‚, że co zrobimy innej osobie, to tak jak byÅ›my zrobili to Panu Jezusowi).
4. Rozdajemy uczniom do przejrzenia czasopisma katolickie dla dzieci (warto zapewnić po jednym egzemplarzu na Å‚awkÄ™, mogÄ… być archiwalne. Zależnie od pozostaÅ‚ego czasu uczniowie mogÄ… przekazywać sobie obejrzane pisma). Zadaniem uczniów jest zwrócenie uwagi na to, jakie informacje mogÄ… uzyskać z gazet, jakie sÄ… dziaÅ‚y i co jest w nich przekazywane.
5. Przygotowujemy gazetkÄ™ – zależnie od klasy i jej poziomu rozdajemy uczniom konkretne zadania do wykonania w ramach zredagowania wÅ‚asnej gazetki – może to być praca w grupach lub parach bÄ…dź praca dla caÅ‚ej klasy. Trzeba wymyÅ›lić tytuÅ‚, dziaÅ‚y i ich zawartość. MÅ‚odszym klasom można rozdać szablon z zaÅ‚Ä…cznika (może być dla każdego jedna strona, a uczniowie w domu, z pomocÄ… rodziców, w okreÅ›lonym czasie przygotowujÄ… tÄ™ stronÄ™, np. napisany lub wydrukowany tekst, grafika – znaleziona w sieci, naklejona z innej gazety, obrazka lub narysowana. Starsi uczniowie mogÄ… przygotować gazetkÄ™, np. w Wordzie edytowalnym albo w Canvie (www.canva.com) – dla każdej grupy możemy wygenerować link do pliku, na którym bÄ™dÄ… pracować uczniowie. Zadanie może być wykonane w korelacji z informatykÄ… – wówczas część pracy można wykonać w sali komputerowej lub z plastykÄ… – na tej lekcji zrobić grafiki, szatÄ™ graficznÄ… caÅ‚oÅ›ci. JeÅ›li sprawujemy opiekÄ™ nad gazetkÄ… szkolnÄ… na korytarzu, można w jednej z klas zaproponować jej przygotowanie. JeÅ›li uczniowie wykonajÄ… gazetkÄ™ w wersji elektronicznej, można zamieÅ›cić link do niej lub wersjÄ™ pdf na stronie szkoÅ‚y, parafii.
6. Polecamy uczniom wykonanie plakatów na 55. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu – mÅ‚odsi uczniowie otrzymujÄ… kartki z wydrukowanym hasÅ‚em: „Chodź i zobacz” (zob. zaÅ‚Ä…cznik), a starsi przygotowujÄ… sami caÅ‚y plakat – indywidualnie, w parach lub grupach (przy pracy w grupach może być wiÄ™kszego formatu).
III. Zakończenie
1. Krzyżówka – https://learningapps.org/20847369
W razie braku możliwoÅ›ci krzyżówkÄ™ zastÄ™pujemy metodÄ… koÅ‚a fortuny lub wisielca – uczniowie odgadujÄ… hasÅ‚o: „fake news”.
2. Poddajemy analizie przykÅ‚adowe informacje z mediów – ich konsekwencje oraz to, co by siÄ™ mogÅ‚o stać, gdyby dana informacja okazaÅ‚a siÄ™ nieprawdÄ… (można posÅ‚użyć siÄ™ konkretnymi wycinkami, fragmentami audycji itp. PrzykÅ‚ady można mnożyć lub modyfikować):
Informacja |
Konsekwencja |
Co by mogło być, gdyby informacja okazała się nieprawdziwa? |
Prognoza pogody – przez caÅ‚y dzieÅ„ bÄ™dzie sÅ‚onecznie, temperatura dojdzie do 28 stopni |
Ktoś założy lżejsze ubranie, nie zabierze parasolki |
W razie deszczu można zmoknąć, przy niższej temperaturze – zmarznąć, rozchorować siÄ™ itp. |
Przepis na tort |
KtoÅ› wypróbuje go z okazji urodzin, zaprosi goÅ›ci na poczÄ™stunek |
Przy złym przepisie, niesprawdzonym, tort nie wyjdzie, będzie niesmaczny, goście nie będą mieli co zjeść, przyjęcie będzie zepsute, zakalec może zaszkodzić itp. |
Ulubiony piosenkarz/piłkarz/bohater bajki ma wystąpić w danym mieście |
Fani przygotowują się na spotkanie, może kupią bilety, zarezerwują czas, może np. opowiedzą innym o planach spotkania |
Jeśli informacja okaże się nieprawdziwa, fanom będzie przykro, stracą czas, narażą się na wyśmianie lub posądzenie o zmyślanie. |
3. KoÅ„czÄ…c, podkreÅ›lamy, że dziennikarze powinni brać pod uwagÄ™ to, co napisaÅ‚ do niech papież Franciszek w swoim orÄ™dziu. JednoczeÅ›nie w dzisiejszym Å›wiecie coraz częściej każdy z nas staje siÄ™ autorem informacji – w wiadomoÅ›ciach, w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, wiÄ™c każdy z nas odpowiada za to, co przekazuje. Jak przypominaÅ‚ papież Franciszek:
Wszyscy jesteÅ›my odpowiedzialni za nasz przekaz, za informacje, które podajemy, za kontrolÄ™, której razem możemy dokonywać odnoÅ›nie do faÅ‚szywych wiadomoÅ›ci, demaskujÄ…c je. Wszyscy jesteÅ›my wezwani, by być Å›wiadkami prawdy – aby pójść, zobaczyć i siÄ™ podzielić[3].
4. Propozycja modlitwy na zakończenie:
Panie, naucz nas wychodzić poza nasze „ja”
i wyruszać na poszukiwanie prawdy.
Naucz nas iść, by zobaczyć,
naucz nas słuchać,
nie pielęgnować uprzedzeń,
nie wyciÄ…gać pospiesznych wniosków.
Naucz nas chodzić tam, gdzie nikt nie chce pójść,
poświęcić czas na zrozumienie,
zwracać uwagę na to, co najważniejsze,
nie dać się rozproszyć przez to, co zbędne,
odróżniać mylÄ…ce pozory od prawdy.
Obdarz nas łaską rozpoznawania miejsca Twojego przebywania w świecie
i szczerością opowiadania o tym, co zobaczyliśmy[4].
5. Opcjonalnie dla chętnych
Jeśli praca nad gazetkami spodoba się uczniom, to można zaproponować utworzenie szkolnej lub parafialnej gazetki w wersji elektronicznej.
Aneta Rayzacher-Majewska – doktor katechetyki, adiunkt w Katedrze Katechetyki Fundamentalnej i Materialnej WydziaÅ‚u Teologicznego UKSW, katechetka w przedszkolach w Piastowie, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, autorka materiaÅ‚ów i szkoleÅ„ katechetycznych.
[1] https://www.paulus.org.pl/888,55-swiatowy-dzien-srodkow-spolecznego-przekazu-franciszek-2021 (dostęp: 14.07.2021).
[2] Tamże.
[3] Tamże.
[4] https://www.paulus.org.pl/888,55-swiatowy-dzien-srodkow-spolecznego-przekazu-franciszek-2021 (dostęp: 14.07.2021).
[BS1]Czy NaCoBeZU?
Patroni medialni: