WPROWADZENIE
(autorstwa Tomasza Wasilewskiego SSP)
W 43. OrÄ™dziu Benedykt XVI wprowadza kilka ciekawych pojęć. Przede wszystkim mówi o „kulturze komunikacji”. Tak jak dawniej mieliÅ›my kulturÄ™ rolniczÄ…, kulturÄ™ industrialnÄ…, kulturÄ™ masowÄ… tak dzisiaj zasadniczy rys caÅ‚emu dziedzictwu kulturowemu nadajÄ… Å›rodki komunikacji. KonsekwencjÄ… tego jest istnienie swoistych „kontynentów cyfrowych” – odzwierciedlajÄ…cych ukÅ‚ady siÅ‚ pomiÄ™dzy realnymi gospodarkami, spoÅ‚eczeÅ„stwami i paÅ„stwami. W dalszej konsekwencji możemy mówić o „pokoleniu cyfrowym”, które od dziecka ma do czynienia z Å›rodkami wymiany myÅ›li i Å›wietnie siÄ™ nimi posÅ‚uguje. Papież wzywa je do odważnego Å›wiadectwa wiary.
Drodzy Bracia i Siostry!
1 W zwiÄ…zku ze zbliżajÄ…cym siÄ™ Åšwiatowym Dniem Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu pragnÄ™ przedstawić wam garść refleksji, zwiÄ…zanych z tegorocznym tematem: Nowe technologie, nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturÄ™ szacunku, dialogu i przyjaźni. Istotnie pod wpÅ‚ywem nowych technologii cyfrowych ulegajÄ… zmianie podstawowe modele komunikacji i relacje miÄ™dzyludzkie. Zmiany te sÄ… szczególnie widoczne wÅ›ród ludzi mÅ‚odych, którzy wychowali siÄ™ w Å›cisÅ‚ym kontakcie z nowymi technikami komunikacji i dobrze siÄ™ czujÄ… w cyfrowym Å›wiecie, który z kolei czÄ™sto wydaje siÄ™ obcy tym z nas, dorosÅ‚ych, którzy musieli uczyć siÄ™ rozumieć i doceniać, jakie możliwoÅ›ci komunikacji on stwarza. W tegorocznym OrÄ™dziu zwracam siÄ™ wiÄ™c szczególnie do tych, którzy należą do tzw. pokolenia cyfrowego, i z nimi chciaÅ‚bym siÄ™ podzielić kilkoma myÅ›lami na temat nadzwyczajnego bogactwa, jakim sÄ… nowe technologie, kiedy wykorzystuje siÄ™ je, by pogÅ‚Ä™biać zrozumienie i ludzkÄ… solidarność. Technologie te sÄ… prawdziwym darem dla ludzkoÅ›ci. Musimy zatem sprawić, aby mogli z nich korzystać wszyscy ludzie i wspólnoty, zwÅ‚aszcza potrzebujÄ…cy i bezbronni.
DostÄ™p do telefonów komórkowych i komputerów, w poÅ‚Ä…czeniu z globalnym zasiÄ™giem oraz rozprzestrzenianiem siÄ™ internetu, stworzyÅ‚ wiele dróg, jakimi momentalnie można przesyÅ‚ać sÅ‚owa i obrazy do najodleglejszych i najbardziej odosobnionych zakÄ…tków Å›wiata, co byÅ‚o oczywiÅ›cie niewyobrażalne dla wczeÅ›niejszych pokoleÅ„. MÅ‚odzież w szczególny sposób zdaÅ‚a sobie sprawÄ™ z tego, jak ogromne możliwoÅ›ci stwarzajÄ… nowe media w zakresie Å‚Ä…cznoÅ›ci, komunikacji i porozumienia miÄ™dzy jednostkami i wspólnotami, i korzysta z nich, by utrzymywać kontakty z przyjacióÅ‚mi, zawierać nowe znajomoÅ›ci, tworzyć wspólnoty i sieci, szukać informacji i wiadomoÅ›ci, dzielić siÄ™ poglÄ…dami i opiniami. Ta nowa kultura komunikacji jest źródÅ‚em wielu korzyÅ›ci: rodziny mogÄ… utrzymywać kontakt, nawet jeÅ›li dzielÄ… je wielkie odlegÅ‚oÅ›ci, studenci i naukowcy majÄ… Å‚atwiejszy i natychmiastowy dostÄ™p do dokumentów, źródeÅ‚ i odkryć naukowych, co pozwala im pracować zespoÅ‚owo, nawet jeÅ›li każdy z nich przebywa w innym miejscu. Ponadto dziÄ™ki interaktywnej naturze nowych mediów możliwe sÄ… bardziej dynamiczne formy nauczania i komunikacji, przyczyniajÄ…ce siÄ™ tym samym do postÄ™pu spoÅ‚ecznego.
2 O ile może zadziwiać szybkość, z jakÄ… nowe technologie staÅ‚y siÄ™ bardziej niezawodne i skuteczne, o tyle nie powinna zaskakiwać ich popularność wÅ›ród użytkowników, gdyż zaspokajajÄ… one podstawowe pragnienie czÅ‚owieka, jakim jest nawiÄ…zywanie relacji z innymi ludźmi. To pragnienie komunikacji i przyjaźni jest zakorzenione w naszej ludzkiej naturze i nie może być rozumiane jedynie jako reakcja na nowinki technologiczne. W Å›wietle przesÅ‚ania biblijnego powinno być ono odczytywane jako odzwierciedlenie naszego udziaÅ‚u w komunikatywnej i jednoczÄ…cej miÅ‚oÅ›ci Boga, który pragnie zgromadzić caÅ‚Ä… ludzkość w jednej rodzinie. Kiedy odczuwamy potrzebÄ™ zbliżenia siÄ™ do innych ludzi, kiedy chcemy ich lepiej poznać i dać siÄ™ im poznać, odpowiadamy na powoÅ‚anie Boże — powoÅ‚anie wpisane w naszÄ… naturÄ™ istot stworzonych na obraz i podobieÅ„stwo Boga, Boga komunikacji i komunii.
Pragnienie Å‚Ä…cznoÅ›ci i instynkt komunikowania siÄ™, tak oczywiste we wspóÅ‚czesnej kulturze, w rzeczywistoÅ›ci nie sÄ… niczym innym jak nowoczesnym wyrazem podstawowej i staÅ‚ej skÅ‚onnoÅ›ci czÅ‚owieka do przekraczania samego siebie, by nawiÄ…zywać relacje z innymi ludźmi. Kiedy bowiem otwieramy siÄ™ na innych, zaspokajamy nasze najgÅ‚Ä™bsze potrzeby i osiÄ…gamy peÅ‚niÄ™ czÅ‚owieczeÅ„stwa. Bóg stworzyÅ‚ nas przecież do miÅ‚oÅ›ci. Nie mówiÄ™ oczywiÅ›cie o relacjach krótkich i powierzchownych, mówiÄ™ o prawdziwej miÅ‚oÅ›ci, która stanowi centrum moralnego nauczania Jezusa: BÄ™dziesz miÅ‚owaÅ‚ Pana, Boga swego, caÅ‚ym swoim sercem, caÅ‚Ä… swojÄ… duszÄ…, caÅ‚ym swoim umysÅ‚em i caÅ‚Ä… swojÄ… mocÄ…, oraz: BÄ™dziesz miÅ‚owaÅ‚ swego bliźniego jak siebie samego (Mk 12,30-31). Gdy rozważamy w tym Å›wietle znaczenie nowych technologii, ważne jest, by nie koncentrować siÄ™ jedynie na fakcie, że niewÄ…tpliwie uÅ‚atwiajÄ… nawiÄ…zywanie kontaktów miÄ™dzy ludźmi, ale brać pod uwagÄ™ także jakość tego, co znajduje siÄ™ w obiegu za ich poÅ›rednictwem. PragnÄ™ zachÄ™cić wszystkich ludzi dobrej woli, dziaÅ‚ajÄ…cych w rozwijajÄ…cym siÄ™ Å›wiecie komunikacji cyfrowej, aby z zaangażowaniem rozpowszechniali kulturÄ™ poszanowania, dialogu i przyjaźni.
3 Zatem ci wszyscy, którzy zajmujÄ… siÄ™ produkcjÄ… i rozpowszechnianiem tego, co przekazujÄ… nowe media, nie mogÄ… nie poczuwać siÄ™ do obowiÄ…zku szanowania godnoÅ›ci i wartoÅ›ci osoby. JeÅ›li nowe technologie majÄ… sÅ‚użyć dobru jednostki i spoÅ‚eczeÅ„stwa, ich użytkownicy powinni unikać używania sÅ‚ów i obrazów deprecjonujÄ…cych czÅ‚owieka, a zatem odrzucić wszystko to, co podsyca nienawiść i nietolerancjÄ™, zubaża piÄ™kno i intymność ludzkiej seksualnoÅ›ci oraz wykorzystuje sÅ‚abych i bezbronnych.
Nowe technologie otworzyÅ‚y także drogÄ™ do dialogu miÄ™dzy ludźmi z różnych krajów, kultur i religii. Nowa przestrzeÅ„ cyfrowa, tzw. cyberspace, pozwala spotykać siÄ™ i poznawać wartoÅ›ci i tradycje innych. Aby tego typu spotkania byÅ‚y owocne, konieczne sÄ… uczciwe i poprawne formy wyrazu oraz uważne i peÅ‚ne szacunku sÅ‚uchanie. Dialog powinien być zakorzeniony w szczerym i obustronnym poszukiwaniu prawdy, by mógÅ‚ prowadzić do lepszego porozumienia i wiÄ™kszej tolerancji. Å»ycie nie skÅ‚ada siÄ™ po prostu z nastÄ™pujÄ…cych po sobie zdarzeÅ„ i doÅ›wiadczeÅ„. Jest raczej poszukiwaniem prawdy, dobra i piÄ™kna. Przez wzglÄ…d na nie dokonujemy wyborów, korzystamy z wolnoÅ›ci, i w nich — w prawdzie, dobru i piÄ™knie — odnajdujemy szczęście i radość. Nie należy dawać siÄ™ zwieść tym, którzy zwyczajnie szukajÄ… w nas konsumentów na rynku o nieograniczonych możliwoÅ›ciach, gdzie już sam wybór staje siÄ™ dobrem, nowość podszywa siÄ™ pod piÄ™kno, a subiektywne doÅ›wiadczenie zastÄ™puje prawdÄ™.
4 PojÄ™cie przyjaźni jest bardzo czÄ™sto używane w sÅ‚ownictwie serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, jakie pojawiÅ‚y siÄ™ w ostatnich latach. PojÄ™cie to jest jednÄ… z najszlachetniejszych zdobyczy ludzkiej kultury. W przyjaźni i poprzez przyjaźń wzrastamy i rozwijamy siÄ™ jako istoty ludzkie. Z tego wzglÄ™du prawdziwa przyjaźń od zawsze uznawana jest za najwiÄ™ksze bogactwo, jakie może zyskać czÅ‚owiek. Dlatego też należy uważać, by pojÄ™cia i doÅ›wiadczenia przyjaźni nie banalizować. ByÅ‚oby rzeczÄ… smutnÄ…, gdyby nasze pragnienie podtrzymywania i rozwijania przyjaźni on-line realizowaÅ‚o siÄ™ kosztem czasu dla rodziny, sÄ…siadów i tych wszystkich, których spotykamy na co dzieÅ„ — w miejscu pracy, w szkole czy w wolnym czasie. Kiedy bowiem pragnienie wirtualnej Å‚Ä…cznoÅ›ci staje siÄ™ obsesjÄ…, czÅ‚owiek zaczyna siÄ™ izolować, zrywajÄ…c realne wiÄ™zi spoÅ‚eczne. Prowadzi to także do zakÅ‚ócenia sposobu wypoczynku, ciszy i refleksji, które sÄ… niezbÄ™dne dla zdrowego rozwoju czÅ‚owieka.
Przyjaźń jest wielkim ludzkim dobrem, lecz traktowana jako cel sam w sobie, traci wartość. Przyjaciele powinni siÄ™ wspierać i wzajemnie zachÄ™cać do rozwijania swych darów i talentów oraz do wykorzystywania ich dla dobra wspólnoty ludzkiej. W tym kontekÅ›cie cieszy fakt, że powstajÄ… nowe sieci cyfrowe, majÄ…ce umacniać ludzkÄ… solidarność, pokój i sprawiedliwość, prawa czÅ‚owieka oraz poszanowanie życia i piÄ™kna stworzenia. Sieci te mogÄ… uÅ‚atwiać wspóÅ‚pracÄ™ miÄ™dzy spoÅ‚ecznoÅ›ciami ludzkimi z różnych obszarów geograficznych i kulturowych, pozwalajÄ…c im pogÅ‚Ä™bić wspólne wartoÅ›ci ludzkie i poczucie wspóÅ‚odpowiedzialnoÅ›ci za dobro wszystkich. Należy jednak zadbać o to, by ten cyfrowy Å›wiat, w którym takie sieci mogÄ… powstawać, byÅ‚ rzeczywiÅ›cie dostÄ™pny dla wszystkich. ByÅ‚oby niepowetowanÄ… stratÄ… dla przyszÅ‚oÅ›ci rodzaju ludzkiego, gdyby do nowych narzÄ™dzi komunikacji, pozwalajÄ…cych na szybsze i skuteczniejsze dzielenie siÄ™ wiedzÄ… i informacjami, nie miaÅ‚y dostÄ™pu osoby i tak już zepchniÄ™te na margines ekonomiczny i spoÅ‚eczny, lub gdyby te narzÄ™dzia przyczyniaÅ‚y siÄ™ jedynie do pogÅ‚Ä™biania przepaÅ›ci, jaka oddziela ludzi ubogich od nowych sieci, rozwijajÄ…cych siÄ™ w sÅ‚użbie informacji i socjalizacji.
5 Na zakoÅ„czenie tego OrÄ™dzia chciaÅ‚bym zwrócić siÄ™ w szczególnoÅ›ci do mÅ‚odych katolików i wezwać ich, by do tego cyfrowego Å›wiata wnosili Å›wiadectwo swojej wiary. Moi drodzy, uważajcie za swój obowiÄ…zek wprowadzanie w kulturÄ™ tego nowego Å›rodowiska komunikacyjno-informacyjnego wartoÅ›ci, na których opiera siÄ™ wasze życie! W pierwszych latach KoÅ›cioÅ‚a apostoÅ‚owie wraz z uczniami szerzyli DobrÄ… NowinÄ™ w Å›wiecie grecko-rzymskim. W tamtych czasach, aby ewangelizacja mogÅ‚a być skuteczna, należaÅ‚o wnikliwie zrozumieć kulturÄ™ i obyczaje ówczesnych ludów pogaÅ„skich, żeby móc dotrzeć do ich serc i umysÅ‚ów. Podobnie i dziÅ› gÅ‚oszenie Chrystusa w Å›wiecie nowych technologii wymaga dogÅ‚Ä™bnego ich poznania, aby móc je potem odpowiednio wykorzystać. Szczególnie do was, mÅ‚odych, którzy z naturalnÄ… niemal Å‚atwoÅ›ciÄ… posÅ‚ugujecie siÄ™ tymi nowymi Å›rodkami komunikacji, należy zadanie ewangelizacji tego cyfrowego kontynentu. Z entuzjazmem gÅ‚oÅ›cie EwangeliÄ™ waszym rówieÅ›nikom! Znacie ich lÄ™ki i nadzieje, ich zapaÅ‚ i rozczarowania. Najcenniejszym darem, jaki możecie im ofiarować, jest dzielenie siÄ™ z nimi DobrÄ… NowinÄ… o Bogu, który staÅ‚ siÄ™ czÅ‚owiekiem, cierpiaÅ‚, umarÅ‚ i zmartwychwstaÅ‚, by zbawić ludzkość. Ludzkie serce gorÄ…co pragnie Å›wiata, w którym króluje miÅ‚ość, ludzie dzielÄ… siÄ™ darami, gdzie buduje siÄ™ jedność, gdzie wolność odnajduje swe znaczenie w prawdzie oraz gdzie tożsamość każdego realizuje siÄ™ we wzajemnym poszanowaniu. Wiara może odpowiedzieć na te oczekiwania: BÄ…dźcie jej zwiastunami! Papież jest przy was modlitwÄ… i wam bÅ‚ogosÅ‚awi.
Watykan, 24 stycznia 2009 roku
BENEDYKT XVI
ŹródÅ‚o:
© L'Osservatore Romano (3/2009) (tekst)
© Fundacja „Opoka”, www.opoka.org.pl, (opracowanie wersji elektronicznej)
Numeracja akapitów oraz pogrubienie niektórych fragmentów tekstu pochodzÄ… od redaktorów strony.
Patroni medialni: