WPROWADZENIE
(autorstwa Tomasza Wasilewskiego SSP)
W tegorocznym OrÄ™dziu Benedykt XVI podkreÅ›la przeÅ‚omowy moment rozwoju technik medialnych, jaki przeżywamy. Rola mediów ulegÅ‚a bowiem swoistej „mutacji”, gdyż obecnie nie tyle chodzi o przedstawianie rzeczywistoÅ›ci co jej kreowanie. PostÄ™p informatyczny przynosi nowÄ… perspektywÄ™ dobra, ale także otwiera „przepastne możliwoÅ›ci” zÅ‚u. Papież postuluje zatem gÅ‚Ä™boki namysÅ‚ nad „info-etykÄ…” podobnie jak mamy do czynienia z bioetykÄ…. Przypomina, że nie wszystko co możliwe technicznie jest godziwe etycznie. Ze wzglÄ™du na powszechność dostÄ™pu i powszechność oddziaÅ‚ywania mediów zachÄ™ca także wszystkich użytkowników tych Å›rodków (a nie tylko producentów i pracowników) do angażowania siÄ™ na rzecz obrony prawdziwie ludzkich wartoÅ›ci.
Drodzy Bracia i Siostry!
1 Temat najbliższego Åšwiatowego Dnia Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu — Åšrodki spoÅ‚ecznego przekazu na rozdrożu: wiodÄ…ca rola czy sÅ‚użba? Szukanie prawdy, by siÄ™ niÄ… dzielić — ukazuje, jak ważnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… te narzÄ™dzia w życiu osób i spoÅ‚eczeÅ„stwa. W dziedzinie ludzkich doÅ›wiadczeÅ„, zwÅ‚aszcza jeÅ›li weźmiemy pod uwagÄ™ rozlegÅ‚e zjawisko globalizacji, nie ma w istocie sfery, w której media nie byÅ‚yby nieodÅ‚Ä…cznym elementem relacji miÄ™dzyludzkich oraz procesów spoÅ‚ecznych, ekonomicznych, politycznych i religijnych. W zwiÄ…zku z tym w tegorocznym OrÄ™dziu na DzieÅ„ Pokoju, który byÅ‚ obchodzony 1 stycznia, napisaÅ‚em: Specjalna odpowiedzialność za promowanie poszanowania rodziny, informowanie o jej oczekiwaniach i prawach, ukazywanie jej piÄ™kna spoczywa szczególnie na Å›rodkach spoÅ‚ecznego przekazu, ze wzglÄ™du na ich możliwoÅ›ci edukacyjne (nr 5).
2 Zawrotna ewolucja technologiczna wyposażyÅ‚a te Å›rodki w nadzwyczajne możliwoÅ›ci, ale jednoczeÅ›nie pojawiÅ‚y siÄ™ w zwiÄ…zku z tym nowe i nieznane dotychczas pytania i problemy. MogÄ… niewÄ…tpliwie uÅ‚atwiać przekaz informacji, poznawanie faktów i rozpowszechnianie wiedzy; przyczyniÅ‚y siÄ™, na przykÅ‚ad, w decydujÄ…cy sposób do alfabetyzacji i uspoÅ‚ecznienia, jak też do rozwoju demokracji i dialogu miÄ™dzy narodami. Bez ich udziaÅ‚u byÅ‚oby naprawdÄ™ trudno budować i doskonalić porozumienie miÄ™dzy narodami, prowadzić dialogi w sprawie pokoju na skalÄ™ miÄ™dzynarodowÄ…, zagwarantować czÅ‚owiekowi podstawowe dobro, jakim jest informacja, a jednoczeÅ›nie zapewnić wolny przepÅ‚yw myÅ›li, zwÅ‚aszcza tych, które dotyczÄ… ideaÅ‚ów solidarnoÅ›ci i sprawiedliwoÅ›ci spoÅ‚ecznej. Tak, wszystkie media razem wziÄ™te sÄ… nie tylko Å›rodkami sÅ‚użącymi rozpowszechnianiu idei, ale mogÄ… i muszÄ… być też narzÄ™dziami wspomagajÄ…cymi budowÄ™ bardziej sprawiedliwego i solidarnego Å›wiata. Istnieje jednak, niestety, niebezpieczeÅ„stwo, że przeksztaÅ‚cÄ… siÄ™ one w systemy sÅ‚użące podporzÄ…dkowaniu czÅ‚owieka logice podyktowanej przez dominujÄ…ce w danym momencie interesy. Dzieje siÄ™ tak, gdy przekaz używany jest do celów ideologicznych bÄ…dź do lansowania produktów konsumpcyjnych poprzez obsesyjnÄ… reklamÄ™. Pod pretekstem przedstawiania rzeczywistoÅ›ci faktycznie próbuje siÄ™ usprawiedliwiać bÄ…dź narzucać wypaczone wzory życia osobistego, rodzinnego lub spoÅ‚ecznego. Co wiÄ™cej, aby zwiÄ™kszyć liczbÄ™ odbiorców, tzw. audiencje, niekiedy bez wahania pokazuje siÄ™ transgresjÄ™, wulgarność albo przemoc. Możliwe jest też przedstawianie za pomocÄ… mediów bÄ…dź popieranie modeli rozwoju, które zamiast zmniejszać, prowadzÄ… do zwiÄ™kszenia rozziewu miÄ™dzy rozwojem technologicznym krajów bogatych i biednych.
3 Ludzkość stoi dziÅ› na rozdrożu. Również do mediów odnosi siÄ™ to, co napisaÅ‚em w Encyklice Spe salvi na temat dwuznacznoÅ›ci postÄ™pu, który daje niespotykane dotÄ…d możliwoÅ›ci dobra, a jednoczeÅ›nie otwiera przepastne możliwoÅ›ci zÅ‚a, jakie wczeÅ›niej nie istniaÅ‚y (por. 22). Trzeba zatem zadać sobie pytanie, czy rozsÄ…dne jest pozwalanie, by narzÄ™dzia spoÅ‚ecznego przekazu sÅ‚użyÅ‚y bezwzglÄ™dnej walce o wiodÄ…cÄ… rolÄ™ bÄ…dź znalazÅ‚y siÄ™ w rÄ™kach tych, którzy ich używajÄ… do manipulowania sumieniami. Czy nie należaÅ‚oby raczej starać siÄ™ o to, by sÅ‚użyÅ‚y osobie i wspólnemu dobru, sprzyjajÄ…c formacji etycznej czÅ‚owieka (...), wzrastaniu czÅ‚owieka wewnÄ™trznego (tamże)? Ich niezwykÅ‚y wpÅ‚yw na życie osób i spoÅ‚eczeÅ„stwa jest faktem powszechnie uznanym, dzisiaj należy jednak uwypuklić przeÅ‚om, rzekÅ‚bym wrÄ™cz autentycznÄ… mutacjÄ™ roli, którÄ… one przechodzÄ…. Dzisiaj w sposób coraz bardziej wyraźny przekaz wydaje siÄ™ aspirować nie tylko do przedstawiania rzeczywistoÅ›ci, ale do wpÅ‚ywania na niÄ… dziÄ™ki swej wÅ‚adzy i sile sugestii. Można zaobserwować na przykÅ‚ad, że w przypadku pewnych wydarzeÅ„ media sÄ… wykorzystywane nie po to, by we wÅ‚aÅ›ciwy sposób informować, lecz by kreować. Na tÄ™ niebezpiecznÄ… zmianÄ™ ich funkcji wielu pasterzy patrzy z niepokojem. WÅ‚aÅ›nie dlatego, że chodzi tu o zjawiska, które wywierajÄ… gÅ‚Ä™boki wpÅ‚yw na wszystkie sfery życia ludzkiego (moralnÄ…, intelektualnÄ…, religijnÄ…, wiÄ™zi miÄ™dzyludzkich, uczuciowÄ…, kulturowÄ…) i które wystawiajÄ… na ryzyko dobro osoby, trzeba przypomnieć, że nie wszystko, co możliwe technicznie, może być wprowadzone w praktykÄ™ zgodnie z etykÄ…. A zatem wpÅ‚yw narzÄ™dzi komunikacji na życie wspóÅ‚czesnego czÅ‚owieka rodzi pytania, których nie da siÄ™ uniknąć i które wymagajÄ… bezzwÅ‚ocznego dokonania wyborów i znalezienia odpowiedzi.
4 RolÄ™ Å›rodków spoÅ‚ecznego przekazu w spoÅ‚eczeÅ„stwie należy uznać za integralny już element kwestii antropologicznej, która jawi siÄ™ jako zasadnicze wyzwanie trzeciego tysiÄ…clecia. W taki sam sposób jak w kwestii życia ludzkiego, małżeÅ„stwa i rodziny, a także wielkich spraw wspóÅ‚czesnych zwiÄ…zanych z pokojem, sprawiedliwoÅ›ciÄ… i ochronÄ… stworzenia, również w dziedzinie spoÅ‚ecznego przekazu stawkÄ… w grze sÄ… podstawowe wymiary czÅ‚owieka i prawdy o nim. Kiedy przekaz zostaje oderwany od zasad etycznych i wymyka siÄ™ kontroli spoÅ‚ecznej, przestajÄ… siÄ™ dla niego liczyć centralne miejsce i nienaruszalna godność czÅ‚owieka, a z tym Å‚Ä…czy siÄ™ niebezpieczeÅ„stwo, że bÄ™dzie wywierać negatywny wpÅ‚yw na jego sumienie, na jego wybory, a w ostatecznym rozrachunku warunkować wolność i samo życie osób. Dlatego wÅ‚aÅ›nie jest konieczne, by przekaz spoÅ‚eczny zazdroÅ›nie strzegÅ‚ osoby i w peÅ‚ni szanowaÅ‚ jej godność. Niektórzy sÄ…dzÄ…, że jest dziÅ› potrzebna w tej dziedzinie swoista info-etyka, przez analogiÄ™ do bioetyki, istniejÄ…cej na polu medycyny i badaÅ„ naukowych dotyczÄ…cych życia.
5 Nie należy dopuÅ›cić, by media staÅ‚y siÄ™ Å›rodkiem propagowania materializmu ekonomicznego i relatywizmu etycznego, prawdziwych plag naszych czasów. MogÄ… one natomiast i powinny przyczyniać siÄ™ do rozpowszechniania prawdy o czÅ‚owieku, broniÄ…c jej przed tymi, którzy próbujÄ… jÄ… negować bÄ…dź niszczyć. Można nawet powiedzieć, że poszukiwanie i ukazywanie prawdy o czÅ‚owieku stanowiÄ… najwyższe powoÅ‚anie spoÅ‚ecznego przekazu. Wykorzystywanie do tego celu wszystkich Å›rodków wyrazu, coraz piÄ™kniejszych i coraz bardziej wyrafinowanych, jakimi dysponujÄ… media, to porywajÄ…ce zadanie, które spoczywa przede wszystkim na peÅ‚niÄ…cych funkcje kierownicze i pracownikach tego sektora. Jednakże w pewien sposób jest to zadanie nas wszystkich, ponieważ w epoce globalizacji wszyscy korzystamy ze Å›rodków spoÅ‚ecznego przekazu i nimi siÄ™ posÅ‚ugujemy. Nowe media, a zwÅ‚aszcza telefonia i internet, zmieniajÄ… Å›wiat przekazu i, być może, jest to sprzyjajÄ…ca okazja, by zmienić jego zasady, by wyraźniej ukazać istotne i niezbywalne aspekty prawdy o ludzkiej istocie, jak powiedziaÅ‚ mój czcigodny poprzednik Jan PaweÅ‚ II (por. List apostolski Szybki rozwój 10).
6 CzÅ‚owiek jest spragniony prawdy, szuka prawdy; dowodzÄ… tego także zainteresowanie i powodzenie, jakim cieszÄ… siÄ™ liczne wydawnictwa, programy bÄ…dź filmy telewizyjne na wysokim poziomie, w których prawda, piÄ™kno i wielkość osoby, a także jej aspekt religijny sÄ… wydobyte i dobrze przedstawione. Jezus powiedziaÅ‚: Poznacie prawdÄ™, a prawda was wyzwoli (J 8,32). PrawdÄ…, która nas wyzwala, jest Chrystus, bo tylko On może w peÅ‚ni zaspokoić pragnienie życia i miÅ‚oÅ›ci, które czÅ‚owiek odczuwa w swoim sercu. Ten kto Go spotkaÅ‚ i zachwyca siÄ™ Jego przesÅ‚aniem, odczuwa niepohamowane pragnienie, by dzielić siÄ™ z innymi tÄ… prawdÄ…, by jÄ… przekazywać: Co byÅ‚o od poczÄ…tku, coÅ›my usÅ‚yszeli o SÅ‚owie życia, co ujrzeliÅ›my wÅ‚asnymi oczami — pisze Å›w. Jan — na co patrzyliÅ›my i czego dotykaÅ‚y nasze rÄ™ce (...) oznajmiamy także wam, abyÅ›cie i wy mieli wspóÅ‚uczestnictwo z nami. A mieć z nami wspóÅ‚uczestnictwo znaczy: mieć je z Ojcem i z Jego Synem Jezusem Chrystusem. Piszemy to w tym celu, aby nasza radość byÅ‚a peÅ‚na(1 J 1,1-3).
Prosimy Ducha ÅšwiÄ™tego, by nie zabrakÅ‚o odważnych ludzi przekazu i autentycznych Å›wiadków prawdy, wiernie wypeÅ‚niajÄ…cych polecenie Chrystusa i urzeczonych przesÅ‚aniem wiary, którzy potrafiÄ… stawać siÄ™ wyrazicielami dążeÅ„ wspóÅ‚czesnej kultury i starajÄ… siÄ™ przeżywać obecnÄ… epokÄ™ masowej komunikacji nie jako czas alienacji i zagubienia, ale jako cennÄ… sposobność do poszukiwania prawdy i budowy wspólnoty miÄ™dzy ludźmi i narodami (Jan PaweÅ‚ II, przemówienie na konferencji Parabole mediatyczne, 9 listopada 2002 r., L'Osservatore Romano, wyd. pol., n. 2/2003, s. 33).
Z tą nadzieją udzielam wszystkim mojego błogosławieństwa.
Watykan, 24 stycznia 2008 roku, wspomnienie św. Franciszka Salezego
BENEDYKT XVI
ŹródÅ‚o:
© L'Osservatore Romano (3/2008) (tekst)
© Fundacja „Opoka”, www.opoka.org.pl, (opracowanie wersji elektronicznej)
Numeracja akapitów pochodzi z tekstu oryginalnego natomiast pogrubienie niektórych fragmentów pochodzi od redaktorów strony.
Patroni medialni: