WPROWADZENIE
(autorstwa Tomasza Wasilewskiego SSP)
Papież Benedykt XVI w swoim pierwszym OrÄ™dziu zwraca uwagÄ™ na to, że Å›rodki przekazu sÄ… fenomenalnym narzÄ™dziem komunikacji miÄ™dzyludzkiej, ponieważ z natury majÄ… globalny zasiÄ™g, sÄ… powszechne, coraz Å‚atwiej dostÄ™pne i jako takie stajÄ… siÄ™ „okrÄ…gÅ‚ym stoÅ‚em” wymiany idei. To doniosÅ‚e ich znacznie zakÅ‚ada też szczególnÄ… odpowiedzialność moralnÄ… od ich twórców i odbiorców. Za Janem PawÅ‚em II przypomina znaczenie formacji, wspóÅ‚uczestnictwa oraz dialogu jako narzÄ™dzi zabiegania o wspólne dobro. Zaznacza też, że „komunikacja wymaga moralnej odwagi i stanowczoÅ›ci”.
Drodzy Bracia i Siostry!
1 W zwiÄ…zku z czterdziestÄ… rocznicÄ… zakoÅ„czenia Powszechnego Soboru WatykaÅ„skiego II pragnÄ™ przypomnieć Dekret o Å›rodkach spoÅ‚ecznego przekazu Inter mirifica, w którym uznano przede wszystkim siÅ‚Ä™ oddziaÅ‚ywania mediów na caÅ‚e ludzkie spoÅ‚eczeÅ„stwo. Potrzeba jak najlepszego wykorzystania tego potencjaÅ‚u dla dobra caÅ‚ej ludzkoÅ›ci skÅ‚oniÅ‚a mnie do podjÄ™cia w tym moim pierwszym orÄ™dziu na Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu krótkiej refleksji na temat mediów, pojmowanych jako sieć, która może sprzyjać komunikacji, jednoÅ›ci i wspóÅ‚pracy.
Åšw. PaweÅ‚ w LiÅ›cie do Efezjan dokÅ‚adnie opisuje nasze ludzkie powoÅ‚anie do bycia wspóÅ‚uczestnikami Bożej natury (por. Dei verbum 2): przez Chrystusa mamy dostÄ™p w jednym Duchu do Ojca; nie jesteÅ›my już zatem obcymi ani przybyszami, ale wspóÅ‚obywatelami Å›wiÄ™tych i domownikami Boga, z których budowana jest Å›wiÄ™ta Å›wiÄ…tynia Boga, Å›wiÄ™te mieszkanie Boga (por. Ef 2,18-22). Ten wzniosÅ‚y obraz życia w jednoÅ›ci obejmuje wszystkie aspekty naszego życia jako chrzeÅ›cijan. Wezwanie, abyÅ›my byli wierni temu samoobjawieniu siÄ™ Boga, jest w istocie wezwaniem, byÅ›my uznali dziaÅ‚anie w nas Jego dynamicznej mocy, która dąży do udzielania siÄ™ innym, tak aby Jego miÅ‚ość mogÅ‚a stać siÄ™ rzeczywiÅ›cie dominujÄ…cÄ… miarÄ… Å›wiata (por. Homilia na Åšwiatowy DzieÅ„ MÅ‚odzieży, Kolonia, 21 sierpnia 2005 r., w: L'Osservatore Romano, wyd. polskie, n. 10/2005, s. 27).
2 DziÄ™ki postÄ™pom techniki media w pewnym sensie pokonaÅ‚y czas i przestrzeÅ„, umożliwiajÄ…c natychmiastowÄ… i bezpoÅ›redniÄ… komunikacjÄ™ miÄ™dzy ludźmi, nawet jeÅ›li dzielÄ… ich wielkie odlegÅ‚oÅ›ci. Stwarza to ogromny potencjaÅ‚, który może sÅ‚użyć wspólnemu dobru i stanowi dziedzictwo, które należy chronić i rozwijać (Szybki rozwój10). Jak jednak wszyscy wiemy, nasz Å›wiat jest daleki od doskonaÅ‚oÅ›ci. Codziennie przekonujemy siÄ™, że bezpoÅ›redniość komunikacji niekoniecznie prowadzi do tworzenia wiÄ™zi wspóÅ‚pracy i jednoÅ›ci w spoÅ‚eczeÅ„stwie.
Dostarczanie informacji, które ksztaÅ‚tujÄ… sumienia poszczególnych ludzi, pomaganie im w ksztaÅ‚towaniu swojego myÅ›lenia nie jest nigdy zadaniem neutralnym. Prawdziwa komunikacja wymaga moralnej odwagi i stanowczoÅ›ci. Wymaga od pracowników mediów determinacji, aby nie uginali siÄ™ pod naporem wielkiej iloÅ›ci informacji ani nie zadowalali siÄ™ prawdami częściowymi czy prowizorycznymi. Przeciwnie, nakazuje szukać tego, co stanowi najgÅ‚Ä™bszy fundament i sens ludzkiego życia osobowego i spoÅ‚ecznego (por. Fides et ratio 5), i to przekazywać. W ten sposób media mogÄ… konstruktywnie przyczyniać siÄ™ do upowszechniania wszystkiego, co dobre i prawdziwe.
3 Wzywanie wspóÅ‚czesnych Å›rodków przekazu do odpowiedzialnoÅ›ci — do sÅ‚użenia prawdzie i do szerzenia pokoju, który na niej siÄ™ opiera — pociÄ…ga za sobÄ… wielkie wyzwania. Choć różne Å›rodki komunikacji spoÅ‚ecznej uÅ‚atwiajÄ… wymianÄ™ informacji i poglÄ…dów oraz przyczyniajÄ… siÄ™ do wzajemnego zrozumienia miÄ™dzy spoÅ‚ecznoÅ›ciami, sÄ… zarazem skażone pewnÄ… dwuznacznoÅ›ciÄ…. Media sÄ… jak gdyby wielkim okrÄ…gÅ‚ym stoÅ‚em, sprzyjajÄ…cym dialogowi, istniejÄ… w nich jednak pewne tendencje tworzÄ…ce swoistÄ… monokulturÄ™, która tÅ‚umi zdolnoÅ›ci twórcze, spÅ‚yca idee bardziej subtelne i zÅ‚ożone, nie docenia specyfiki odmiennych kultur oraz szczególnego charakteru wiary religijnej. Do takich wypaczeÅ„ dochodzi wówczas, gdy przemysÅ‚ medialny zaczyna sÅ‚użyć tylko samemu sobie lub kieruje siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie dążeniem do zysku, tracÄ…c poczucie odpowiedzialnoÅ›ci za wspólne dobro.
Należy wiÄ™c zawsze zabiegać o rzetelne relacjonowanie wydarzeÅ„, wyczerpujÄ…ce wyjaÅ›nianie zagadnieÅ„ publicznych i uczciwe przedstawianie różnych punktów widzenia. Szczególnie ważne jest wspieranie i promowanie małżeÅ„stwa i życia rodzinnego, wÅ‚aÅ›nie dlatego że wspóÅ‚tworzÄ… one fundament każdej kultury i spoÅ‚eczeÅ„stwa (por. Apostolicam actuositatem 11). We wspóÅ‚pracy z rodzicami Å›rodki spoÅ‚ecznego przekazu i przemysÅ‚ rozrywkowy mogÄ… mieć udziaÅ‚ w trudnej, ale dajÄ…cej niezwykÅ‚Ä… satysfakcjÄ™ misji wychowywania dzieci przez ukazywanie im budujÄ…cych wzorców ludzkiego życia i miÅ‚oÅ›ci (por. Inter mirifica 11). Gdy dzieje siÄ™ inaczej, wszyscy czujemy siÄ™ tym boleÅ›nie dotkniÄ™ci i zniechÄ™ceni. Czyż nasze serca nie cierpiÄ… zwÅ‚aszcza wówczas, gdy naszej mÅ‚odzieży przedstawia siÄ™ wypaczone lub faÅ‚szywe obrazy miÅ‚oÅ›ci, które oÅ›mieszajÄ… godność nadanÄ… przez Boga każdemu czÅ‚owiekowi i szkodzÄ… dobru rodziny?
4 Aby wspomóc zarówno konstruktywnÄ… obecność, jak i pozytywne postrzeganie mediów w spoÅ‚eczeÅ„stwie, pragnÄ™ zwrócić uwagÄ™ na znaczenie trzech ważnych elementów, na które wskazaÅ‚ już mój czcigodny poprzednik Papież Jan PaweÅ‚ II, a które sÄ… niezbÄ™dne w sÅ‚użbie wspólnemu dobru: formacjÄ™, wspóÅ‚uczestnictwo, dialog (Szybki rozwój 11).
Formacja, uczÄ…ca odpowiedzialnego i krytycznego korzystania z mediów, pomaga ludziom posÅ‚ugiwać siÄ™ nimi w sposób rozumny i wÅ‚aÅ›ciwy. Nie można bagatelizować wielkiego wpÅ‚ywu, jaki wywierajÄ… na ludzki umysÅ‚ nowe sÅ‚ownictwo oraz obrazy upowszechniane z wielkÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ… w spoÅ‚eczeÅ„stwie zwÅ‚aszcza przez media elektroniczne. WÅ‚aÅ›nie dlatego, że wspóÅ‚czesne media ksztaÅ‚tujÄ… masowÄ… kulturÄ™, one same muszÄ… przezwyciężyć wszelkÄ… pokusÄ™ manipulacji, zwÅ‚aszcza w odniesieniu do ludzi mÅ‚odych, i stawiać sobie za cel formacjÄ™ i sÅ‚użbÄ™. W ten sposób przyczyniÄ… siÄ™ do ochrony, a nie do niszczenia tkanki spoÅ‚ecznoÅ›ci obywatelskiej godnej czÅ‚owieka.
Uczestnictwo w dziaÅ‚alnoÅ›ci Å›rodków przekazu wynika z ich natury jako dobra przeznaczonego dla wszystkich ludzi. Jako sÅ‚użba publiczna, przekaz spoÅ‚eczny wymaga ducha wspóÅ‚pracy i wspóÅ‚odpowiedzialnoÅ›ci, zaÅ› wykorzystanie Å›rodków publicznych oraz sprawowanie funkcji powierzonych przez spoÅ‚eczeÅ„stwo musi podlegać Å›cisÅ‚ej kontroli (por. Dokument Papieskiej Rady ds. Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu Etyka w Å›rodkach spoÅ‚ecznego przekazu, 20; w: L'Osservatore Romano, wyd. polskie, n. 4/2001, s. 52), do czego mogÄ… być potrzebne przepisy regulujÄ…ce lub inne Å›rodki i struktury sÅ‚użące realizacji tego celu.
Na koniec, popieranie dialogu przez dzielenie siÄ™ wiedzÄ…, okazywanie solidarnoÅ›ci i sÅ‚użbÄ™ pokojowi to dla mediów wielkie pole do dziaÅ‚ania, które trzeba dostrzec i wykorzystać. W ten sposób media stanÄ… siÄ™ cenionym i wywierajÄ…cym silny wpÅ‚yw narzÄ™dziem budowania cywilizacji miÅ‚oÅ›ci, której wyglÄ…dajÄ… wszystkie narody.
Jestem przekonany, że poważne wysiÅ‚ki zmierzajÄ…ce do realizacji tych trzech zaleceÅ„ pozwolÄ… mediom rozwijać siÄ™ jako sieć komunikacji, wspólnoty i wspóÅ‚pracy oraz pomagać mężczyznom, kobietom i dzieciom uÅ›wiadamiać sobie godność osoby ludzkiej, stawać siÄ™ bardziej odpowiedzialnymi i otwartymi na bliźnich, zwÅ‚aszcza najbardziej potrzebujÄ…cych i najsÅ‚abszych czÅ‚onków spoÅ‚eczeÅ„stwa (por. Redemptor hominis 15; Etyka w Å›rodkach spoÅ‚ecznego przekazu 4).
Na zakoÅ„czenie powrócÄ™ jeszcze do napawajÄ…cych otuchÄ… sÅ‚ów Å›w. PawÅ‚a: Chrystus jest naszym pokojem. W Nim stanowimy jedno (por. Ef 2,14). Razem obalajmy mury wrogoÅ›ci i budujmy wspólnotÄ™ miÅ‚oÅ›ci, zgodnie z zamysÅ‚em, jaki Stwórca objawiÅ‚ przez swego Syna!
Watykan, 24 stycznia 2006 roku, we wspomnienie św. Franciszka Salezego
BENEDYKT XVI
ŹródÅ‚o:
© L'Osservatore Romano (3/2006) (tekst)
© Fundacja „Opoka”, www.opoka.org.pl, (opracowanie wersji elektronicznej)
Numeracja akapitów pochodzi z tekstu oryginalnego natomiast pogrubienie niektórych fragmentów pochodzi od redaktorów strony.
Patroni medialni: